Borttappad skrivlust

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

Jag älskar att skriva. Det är ju därför jag utbildat mig till journalist och skrivit en bok. Ja, så gott som hela mitt liv har jag drömt om att skriva en bok. För att jag älskar att skriva.

Men de senaste månaderna och veckorna har jag tappat lusten. När jag tidigare har skrivit mycket och gärna har jag på sistone haft svårt att ta mig tiden, det har inte lockat det minsta. Jag har skjutit upp redigeringen av Nationen och inte känt ett speciellt stort sug att arbeta med manuset fastän jag verkligen tror på projektet och faktiskt också gillar det.

Det här är i och för sig ingen överraskning. Jag har hört av många etablerade författare att det kan bli svårt att skriva samtidigt när en annan bok blir utgiven. Hösten har fyllts av bokmässor, bokprat och författarsamtal – mycket roligt program som jag gärna är med på, men jag har fått inse att jag kanske inte har ro att skriva nu.

Däremot tror jag inte att jag tappat skrivlusten för evigt, snarare tror jag att det är viktigt att inse att det inte går att skriva hela tiden. Eller kanske det finns personer som klarar av det, men den här hösten har ja fått inse mina begränsningar. Jag kan inte göra allt. Och det är väl just så som det ska vara.

Samtidigt måste jag ändå säga att jag längtar efter något lustfyllt skrivprojekt. Något jag kunde skriva utan större prestationskrav eller utan en klar och tydlig målsättning. Jag har en idé som jag gärna skulle börja på, få se om det väcker skrivlusten igen.

Har du tappat skrivlusten nån gång? Hur gjorde du för att få den tillbaka?

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Michaela von Kügelgen, skrivkramp. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Borttappad skrivlust

  1. Jag har haft perioder när jag upplevt skrivandet som mer krav- än lustfyllt. Det har alltid berott på att jag haft mycket annat att göra, att jag haft sorg osv. Jag brukar tillåta mig att ha sådana perioder. Jag accepterar dem. Förr eller senare kommer lusten tillbaka.

    • kuggekugge skriver:

      Ja, en ska kanske acceptera att det INTE alltid går att skriva. Ibland måste det helt enkelt få finnas pauser för att kreativiteten och lusten får en chans att komma tillbaka.

Kommentera

