Varför så bråttom?

forlaget_michaela_von_kugelgen_2017_webres-001

Foto: Niklas Sandström.

Jag är en otålig människa. Extremt otålig. Jag blir irriterad när folk är långsamma. Alltså om något till exempel tar en halv sekund längre än jag vill så kan jag bli irriterad. En halv sekund.

Jag vet, inte speciellt bra egenskap så där överlag. Men som journalist har jag blivit van vid snabba deadlines. När jag jobbade med morgonradio hade jag sändning med 30 minuters mellanrum, ett perfekt tempo för en som mig, fick helt otroliga adrenalinkickar och tyckte inte ens att det var så jobbigt att börja jobba klockan fem på morgonen (men då var jag också yngre och fräschare och mindre trött). Nuförtiden jobbar jag med en artikel i kanske någon vecka, oftast räcker några dagar och jag är färdig.

Men det här med att skriva böcker går ju inte riktigt i samma tempo. Det tar tid att skriva en roman. Mycket tid. Det finns författare som skriver en bok på en månad – jag lyssnade senast i går på ett avsnitt av podden The bestseller experiment där egenutgivaren Shannon Mayer (som sålt massvis med böcker) berättade att hon skriver en bok på en månad. En månad!

Som egenutgivare kan hon ju också pumpa ut böcker i ett snabbare tempo än författare som blir utgivna på traditionella förlag. Det är hon som bestämmer över sitt tempo och behöver inte vänta på att det finns utrymme i utgivningen eller att det tröga maskineriet kommer i gång.

Eftersom jag då är en otålig människa och känner att jag faktiskt kan pumpa ur mig text i högt tempo kan jag ibland känna att det är tråkigt att bokbranschen är så långsam. Jag är ju redo att ge ut en bok om året, minst!

Eller är jag? Många etablerade författare har sagt att det kan vara helt bra att ha lite paus, inte skynda så förfärligt mycket som jag vill. Jag har irriterat viftat bort deras kommentarer och tänkt att jag skriver väl precis så mycket och så fort jag vill och så får mitt förlag bara se till att ge ut böckerna också.

Men det är ju inte riktigt så det funkar. Efter en debut har jag inte precis nån ställning där jag kan kräva att bli utgiven varje år. (Om en författare nu nånsin når en ställning? Eller kanske Stephen King?) Ju längre den här hösten har lidit har jag ändå börjat förstå allt det här bättre, att det kanske inte är meningen att det ska komma en bok varje år hur mycket jag än ”skulle klara av det”. Den här debutanthösten har på många sätt varit slitsam, inte för att tala om hela slutskedet med redigering, omslag och allt som hör därtill.

Jag är faktiskt tacksam över att det inte ska komma någon bok av mig under 2018. Till och med otåliga jag tycker att det är skönt. Däremot hoppas jag att jag under 2018 har möjlighet att koncentrera mig på att redigera nuvarande texter som är på hälft och kanske kanske skriva något nytt. För jag har ju inte precis brist på idéer. Jag kommer att skriva hur mycket som helst. Sen behöver jag ju bara nån som kan ge ut allt det jag skriver.

Eller hur var det nu?

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Michaela von Kügelgen. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Varför så bråttom?

  1. Kommer att tänka på två saker: Kristina Ohlsson som spottar ur sig en bok på 2-3 månader och eftersom hon skriver delvis i olika genrer så kan hon bli utgiven flera ggr om året. (Tips kanske! Fast vill jag tipsa om det? Vill inte bränna ut nån!)

    Kaninen i filmen Zootropolis. Hon är du. Jag är också hon. (Alltså är jag du – eller?) Kolla det här klippet om du inte sett filmen för en EXTREMT bra beskrivning av folk som oss i såna situationer: https://youtu.be/_4Ox1jrUTAQ

    • kuggekugge skriver:

      Ja alltså det är ju ett lite sjukt tempo och nog inget jag egentligen eftersträvar just nu. Mest för att jag vill att det jag skriver också ska bli bra. Men är lite sugen på att skriva nån sorts fackböcker och tänker att jag som journalist kunde skriva sånt ”ganska lätt”.

      Men tack för kanintipset, ska kolla in det (sitter just nu på ett tåg med lite hackigt nät). Och tack för din kommentar, skönt att inte vara ensam!

Kommentera

