Tiden är kort

DSC03878 ret

Foto: Jakob Almer

Jag vet inte om det beror på hybridförlagsaspekten, entreprenören i mig eller att jag försöker arbeta 150%, men en ny ganska ovälkommen känsla av otillräcklighet har tagit över mig den senaste tiden. I den lilla byn vi bor finns en kyrka och kyrkogård som jag går förbi varje gång jag hämtar min son på dagis. Där står det en gravsten med inskriptionen Tiden är kort och när jag passerar den läser jag det varje gång och upprepar det tyst för mig själv. I sin enkelhet fångar det min, och säkert många andras, verklighet. Jag har nog inte träffat någon som inte bråkar med tiden. Tid för att skriva, tid för att sälja boken, tid för att umgås med vänner, träna, läsa… + otroligt många andra varianter. Jag försöker i nuläget trycka in enormt mycket marknadsföring, skriva och allt det andra vardagliga. Det går så där. Och för cirka en vecka sedan nådde jag min maxgräns och bestämde mig för att nu räcker det. Jag var så himla trött på att känna mig otillräcklig. Det gynnar varken min kreativitet, vilket är ett måste som författare, eller mitt mående.

Så. Jag satte mig ner och byggde en ram att förhålla mig till, typ ett fängelse för min stress. För att kunna göra en förändring började jag med att peka ut vad det är som stressar och sedan gjorde jag en plan för att motverka det. Jag tänkte nu dela med mig av den för att inspirera andra till att själva sätta sin stress på plats.

  • Just nu är det främst marknadsföringen som skaver, att det inte finns något slut. Jag kan egentligen vara ute och signera varje dag. Det stämmer visserligen men jag måste acceptera att det finns en begräsning och det är tiden. Jag är föräldraledig på 80 % t.o.m hösten när båda barnen går på dagis. Därför finns det absolut ingen mening att pusha för mer än den tid jag har. Så räkna ut precis hur många timmar du faktiskt har och planera in vad du faktiskt hinner göra på den tiden. Det kan verka självklart, men det är många (inklusive mig själv) som inte gör det.
  • Något annat som stressar är sociala medier, att alltid finnas online och kunna läsa recensioner och interagera med andra. Den var lätt att komma på hur jag ska bromsa (svårare att genomföra). Jag har ställt in mobilen så kl 19.00 varje dag går den automatisk in på stör ej. Sen när jag är med barnen, är jag med dem. Mobilen får ligga någon annanstans. Jag har även börjat använda vanlig klocka. Inte mobilen.
  • Ett annat tips är listor. Vad är prio 1 och vad är prio 2 osv. Varje gång jag kommer på något jag måste göra skriver jag ner det och sedan när det är dags att jobba bockar jag av det. Viktig notering; nästan ingenting är så akut att man behöver göra det JUST NU!
  • Jag har arbetsluckor varje dag, vilket fungerar som öar i vardagen. För visst kommer det in saker jag måste fixa innan fredagar som är min ”riktiga” arbetsdag men att jobba med två vakna barn utan mannen hemma gör mig bara mer stressad. Det är ett faktum. Så när kidsen sover mitt på dagen eller till kvällen har jag mina arbetsluckor. Standarden är kl 19-20 (efter det är jag helt däckad).
  • Sist men definitivt inte minst. Jag har börjat meditera varje morgon och det är verkligen en game changer. Att sitta ner och bara vara utan en massa tankar och måsten. Rena rama paradiset som generar enorm positivitet och energi! Tips!!

Jag tror definitivt inte att det är fel att begränsa sig. Jag tror det är ett måste i alla yrken, inte bara som författare. Mobilen gör dessutom att man ständig är tillgänglig, vilket både är positivt och negativt. Men det viktigaste i allt detta är att varken tid eller mobil styr dig, utan det är DU som är i kontroll. Dessa är mina försök till att ta kommandot. Dela gärna med er i kommentarerna på tips vad ni gör för att inte fångas upp i stress och hämmas kreativt. För kom ihåg, tiden är kort, och då vill man väl verkligen inte ägna den åt stress 💖

 

 

 

 

Advertisements
This entry was posted in Debut, Sunt förnuft, vilt hjärta, Veronica Almer. Bookmark the permalink.

2 Responses to Tiden är kort

  1. Elly says:

    Tack Veronica för ditt inlägg! Tror alla (även människor som inte skriver ) kan ha nytta av dina tips. För all verksamhet ska fungera så behövs gränser och prioritering. 💗💜📚

    Tips för avstressing:
    – Lär dig prioritera
    – Mindfulness och fysisk aktivitet
    – Stäng av mobil efter viss tid på dagen
    – Våga sätta gränser, säg nej
    – Våga vänta med uppgifter och allt måste inte hända på en dag m.m.
    – Boka in luft i kalendern som administrativ tid och fritid.

    • Veronica Almer says:

      Tack för dina värdefulla tips! Precis som du säger, det behövs gränser och prioriteringar för att må bra i sitt arbete!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s