Mars står för Marsnadsföring

DSC03878 ret

Foto: Jakob Almer

Det är mars och jag vet inte riktigt vart februari tog vägen. Det var som att hela månaden slukades upp av sjukdom och signeringar. Jag är tacksam för att lämna den bakom mig och istället fokusera på vad mars har att erbjuda.

Just nu befinner jag mig mellan två böcker. Min debutroman är släppt, men vad händer sedan? Jag har i tidigare inlägg nämnt att jag lägger mycket tid på marknadsföring. Detta för att boken inte ska drunkna i uppsjön av alla böcker som släpps. Det är svårt, det kan jag medge. Om jag ska vara helt ärlig spenderar jag främst denna ”marknadsföringstid”  på google. På jakt efter svar på hur man faktiskt gör för att lyckas med sin marknadsföring. Jag har gjort allt det ”traditionella”; mailat lokaltidningar, missbrukat sociala medier, delat ut recensionsexemplar, använt min son som bokmodell 😉 haft releasefest och toppat det med butikssigneringar. Jag vet inte hur många jag har mailbombat för att tipsa om min bok. Men sedan då? Vad gör man efter det? Det är där jag står just nu och då jag aldrig har gjort något liknande innan så innebär denna situation en hel del huvudbry. Ingen som känner för att köpa 1000 böcker, så på rak arm? Man kan ha mycket kul med 1000 böcker, bygga ett bord eller nåt. Haha, jag skojar bara. Men annars maila mig 😉 Tillägg: jag har ju sålt en del sedan de lastade av pallen med böcker så tyvärr är det inte riktigt 1000 men det räcker nog till ett litet bord ändå.

Marknadsföring är onekligen nytt för mig, vilket är både skrämmande och spännande men hur nyanserat det än är så saknar jag att skriva. Så otroligt mycket! Att kunna få hänga med karaktärer och fantiserar ihop världar fyllda med kärlek. Dock kan jag inte riktigt börja på ett nytt projekt ännu. Jag har nämligen redan skrivit ”klart” mitt andra manus som just nu befinner sig hos ett förlag som är intresserade och snart ska fatta ett beslut om det. Så Sunt förnuft, vilt hjärta + mitt andra manus som letar förlag och på det slänga in ett tredje i mixen, jag tror inte det blir särskilt bra. Det blir en sak för mycket. Så skrivandet får avvakta.

Ifall januari var överväldigande spännande med bokreleasen har februari varit intensiv men samtidigt långsam. Jag sköts iväg där i början och nu är jag mitt i luften. Mitt emellan. Jag vill därför gärna mellanlanda i något tryggt i mars, kanske pausa med googlandet. Och jag hoppas verkligen också att mars kommer innebära att mitt andra manus får ett förlagshem. Håller tummarna!

Vad har ni för förhoppningar för mars? Har ni planerat in någon skrivtid?

IMG_0114.jpg

Här sitter jag och jobbar hårt… detta kallas även produktplacering, en av alla mina marknadsföringsstrategier 😉 

Annonser
Det här inlägget postades i Debut, Marknadsföring, Sunt förnuft, vilt hjärta, Veronica Almer. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mars står för Marsnadsföring

  1. Är i precis samma läge vad gäller marknadsföring. Ja, vad tusan gör men sedan? Jag har mejlat bibliotek, skolbibliotek (har skrivit en bok för barn i åldrarna 6-9 år). Lycka till med ditt manus som letar förlag! 🙂
    Emma Frey-Skött

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s