Feedback varannan vecka

jenny

Foto: Henrik Berglund

För fyra år sen gick jag en kvällskurs i manusbearbetning tillsammans med flera andra aspirerande författare. Varannan måndag satt vi i en fönsterlös källare och hade väldigt kul. Vi gav och fick kritik under ledning av en författare som hjälpt och utvecklat talanger i 25 år. Ett riktigt proffs på att coacha och en av dem som startade Skrivarakademin på 90-talet.

När skrivandet var en hobby vid sidan av mitt vanliga jobb var det en ständig längtan att få skriva. Skrivandet var oerhört lustfullt då. Särskilt innan jag fick för mig att skicka in till ett förlag.

Det är ju så hobbys är. Lustfyllda. På lek hela tiden.

När skrivandet nu blivit allvar för mig kommer det härliga perioder av flow, men också mörka perioder av tvivel. Prestationsångesten jagar mig. Det vore så mycket enklare att inte bryta upp mitt i livet och försöka sig på en barndomsdröm.

Jag saknar tiden i källaren. Hobbypsykologen i mig säger att det beror på tryggheten som fanns där. Numera är jag som de flesta författare – ensam i mitt skrivande. Och så tänker jag på skrivlusten som blir så stor och kraftig när du delar den med andra. Hur du växer genom att läsa andras texter och utvecklas genom att ha trogna läsare som regelbundet ger feedback och diskuterar din text.

Förra veckan träffades ett helt gäng skrivarvänner från källaren och flera av dem har fortsatt att skriva i gruppen. På så vis har de skrivit sin första, andra och till och med tredje roman. Kursen har blivit ett sätt att utveckla manus även bland författare som har debuterat. Och jag förstår dem så väl nu när jag suttit ensam på kammaren med enstaka tillfällen av feedback. Tänk att få feedback varannan vecka under skrivprocessen. Vilken boost!

Jag måste nog ner i den där magiska källaren snart igen och ta ett djupt andetag gemenskap och skrivlust. Ha en fin vecka!

2 reaktioner på ”Feedback varannan vecka

Lämna en kommentar