Låt oss prata marknadsföring. Igen.

Veronica Almer press1

Foto: Jakob Almer 

Ni på Debutantbloggen fick lära känna mig precis när min bok släpptes och därför får ni inte läsa så mycket om det pressande redigeringsarbetet som förekommer efter att kontraktet är påskrivet. Istället har det blivit en hel del inlägg om vad som händer efter boksläppet. Det tillhör debutantåret också, onekligen, och jag upplever att ni verkar uppskatta mina marknadsföringsinlägg, så varför inte. Dags att presentera vad jag har gjort marknadsföringsmässigt sedan boksläpp och utvärderat vad som har, och inte har, fungerat.

  •  Nyttja den närmsta cirkeln. Man ska inte underskatta hur många böcker en familjemedlem kan sälja. Både min man och bror axlade en försäljarroll på sina respektive jobb. För att krydda upp det gjorde jag det till en tävling i min familj. Den som lyckades sälja flest böcker skulle få en present. Min man sålde 28 och min bror 20. Det var helt otroligt egentligen. Jag är så tacksam för den hjälpen.
  • Boksigneringar i butiker. Jag har fått blandat resultat och har blandade känslor inför det (som ni vet). Men den erfarenhet jag har är att det är bättre att rikta sig till större matbutiker som har en bokavdelning. Tipset är också att fråga om de vill ha kvar några böcker. Jag har redan varit och fyllt på böcker på några ställen. Ibland använder jag mig av kommissionsavtal och ibland köper de in böckerna. Och tipset är att vara trevlig mot exakt ALLA, även de som inte är den tänkta målgruppen. Jag skulle säga att jag säljer 50 % till män som ger bort till sina respektive och sina döttrar eller köper den för sin egen del. 30 % till yngre kvinnor och 15 % till den äldre kvinnliga generationen. 5 % till den manliga butikspersonalen, lite oväntat. När jag först började med signeringar tänkte jag att bokläsande yngre kvinnor skulle vara den främsta kunden men det är svårare att sälja till dessa för de har ofta redan så oerhört många böcker hemma som de vill läsa.
  • Kontakta biblioteken för förfrågan om författarsamtal. Jag kommer senare i vår besöka biblioteket i byn där jag växte upp. Det kommer bli så kul, det biblioteket betyder mycket för mig. Notera, det var många bibliotek som inte var intresserad av en debutant och inte ens besvarade mailen.
  • Kontakta lokaltidningar. Jag hörde av mig till alla de tidningar som berörde mig och min bok. Jag hamnade på förstasidan i en tidning där jag bor och jag vet inte om det är det som har gjort att jag även säljer bra med böcker i den lokala matbutiken.
  • Skicka recensionsexemplar. Det tipsar de flesta om och det är en jättebra idé, men självklart också läskigt. Alla dessa bokbloggare är vana läsare så det gäller att boken lyckas fånga deras uppmärksamhet. Men var medveten om att det inte är alla som ber om ett recensionsexemplar som sedan recenserar boken och även om de gör det så kan det dröja för att de har en lång lista med böcker att läsa innan de når din. Bokbloggare är populära, så var tacksam om de vill läsa just din bok.
  • Gör samarbete med andra bloggare/influencers. I och med min bok har lite One Direction feeling sökte jag upp bloggare som har gillat/gillar bandet. Läsarna på den sidan fick dessutom en rabattkod som de kunde använda sig av när de beställde boken. Det genererade en del försäljning.
  • Delta på bokmässor. Jag var på SmåLit och det gav blandat resultat. Sålde bra i Jönköping medan det nästan inte var några besökare alls i Värnamo. Tänk på att resan till de olika evenemangen kostar och likaså att få ställa ut. Det gäller att du i slutändan går plus för att det ekonomiskt ska vara värt att delta. Men självklart är det också en kul grej och ett mycket trevligt sätt att nätverka vilket inte går att mäta i pengar.
  • Samarbeten med företag som inte säljer böcker. Har lite andra grejer på gång där jag har tänkt utifrån boken och var den utspelar sig och kontaktat olika företag för samarbete. Kan snart dela med mig av hur ett sådant samarbete kan se ut.

Det bästa rådet jag kan ge; lär dig att få ett nej. Det är ungefär 80% nej och 20% ja. Fast man måste börja någonstans och de 20 % är helt klart bättre än inget. Så tänk utanför ramarna, för det jag har märkt är att de ”vanliga tipsen” är just vanliga, alla gör det. Det innebär enorm konkurrens, medan de gånger jag har tänkt utanför ramen så har jag lyckats betydligt bättre. Så tveka inte att fråga dig fram och testa nya saker. För som jag har påpekat tidigare; syns du inte finns du inte. Lycka till!

lokaltidningen

 

 

Advertisements
This entry was posted in Debut, Marknadsföring, Sunt förnuft, vilt hjärta, Veronica Almer. Bookmark the permalink.

One Response to Låt oss prata marknadsföring. Igen.

  1. Kul att höra om din succèstory och bra att du delger även dina negativa tankar om marknadsförandet. Allt kan ju inte vara toppen toppen. Bra jobbat, tycker jag.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s