Hur jag tänker när jag skriver sexscener

Emelie-Novotny_021_c Stefan Tell

Foto: Stefan Tell

Det är 17 dagar kvar till boksläpp och jag pendlar mellan den största förväntan och livrädsla. För allt. För hur jag ska kunna stå till svars för att jag har skrivit en sådan dålig bok, för hur jag ska njuta av att målet snart är nått. Det känns ungefär som att vara förälskad. Och förälskade blir karaktärerna i min bok. Trots att jag faktiskt tycker om att skriva både kärleks- och sexscener så är det också något som har varit bland det svåraste med arbetet av Vänd rätt upp.

Jag har länge varit trött på hur sex skildras i litteratur. Den stereotypa sexscenen går ut på att en kvinna och en man som inte har träffat varandra förut, träffas och har fantastiskt sex. Redan där har jag tappat intresset, för hur trovärdigt är det egentligen att det uppstår perfekt attraktion, perfekt kommunikation och perfekta orgasmer första gången två främmande människor ligger med varandra? Ganska liten om ni frågar mig i alla fall.

Precis som alla scener i en roman så behöver en sexscen på något sätt driva handlingen framåt och fördjupa relationen eller intrigen mellan karaktärerna. Att göra det med sex är ofta väldigt effektfullt. I en sexuell situation blir karaktärerna nakna både bokstavligt och bildligt, av det kan vi skapa laddning. Och laddningen finns oftast inte i det som är friktionsfritt och perfekt utan i det som skevar och skaver.

När jag skriver om sex så försöker jag att inte backa. Även om det kan vara pinsamt och intimt och kännas som att jag inte alls borde vara i den situationen med mina karaktärer så försöker jag stanna upp och iaktta vad som händer. Jag försöker ta rollen av en passiv storasyster som finns till hands om jag blir tillfrågad, men annars bara drar mig tillbaka. Jag skriver aldrig så intuitivt som när jag skriver kärleksscener. De gånger jag försöker planera dem på förhand kör jag fast på en gång.

Under arbetet med Vänd rätt upp hade jag skrivit en sexscen mellan två personer, men allteftersom handlingen förändrades insåg jag att den scenen skulle utspela sig mellan två andra personer. En lätt omskrivning tänkte jag, eftersom jag bara var tvungen att ändra namn och kropp. Men när jag bytte en karaktär mot en annan försvann all laddning. I efterhand kan det tyckas vara självklart, det som väcker attraktion mellan två personer varierar förstås med vilka personer det handlar om. Det var bara att börja om från början.

För mig har det varit viktigt att skildra tjejers sexualitet utan pekpinnar. Att tjejer i tonåren också får vara kåta och nyfikna på sex, att det får vara svettigt, kladdigt och härligt – om de vill ha det så. På samma sätt är det viktigt att de får vara tveksamma, osäkra och säga nej utan att det följer en övertalningskampanj som resultat av det. När tjejerna i min roman upptäcker varandras kroppar är det inte alltid perfekt men de lär känna nya sidor av varandra.

Advertisements

About Emelie Novotny

Debuterar med hästboken "Vänd rätt upp" på Bonnier Carlsen i maj 2018.
This entry was posted in Debut, Emelie Novotny, Erotik, Feminism, Hästbok, sex, Ungdomslitteratur, Vänd rätt upp. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s