Skrivövning: Träna ”skrivmusklerna”

Vi har väl alla hört att ju mer du skriver, desto bättre blir du. Det är precis som med allt annat, övning ger färdighet. Det är många som kombinerar skrivandet med andra jobb och stressiga dagar är det lätt att prioriterar bort det som inte ger någon inkomst. Plötsligt har det gått en vecka eller två sedan man sist skrev, vilket gör det svårare när man väl ska försöka ge sig i kast med det igen. Den här 10-minutersövningen är till för att undvika hamna i denna situation och hålla sina skrivmuskler i form.

Börja med att välja en tidpunkt under dagen som det passar för att pausa allt annat för att skriva ostört i 10 minuter. Ställ in mobilen så du inte behöver kika på klockan undertiden. Och vad ska du skriva om då? Det som du tänker på i den situationen, det kan vara allt möjligt. En scen eller en dialog som du kan använda dig av i ditt manus. Eller varför inte en tanke, ett minne. Vad som. Det viktigaste är att du skriver i 10 minuter, VARJE DAG. Genom den här träningen lär du dig dessutom att skriva på direkten, att du när du sätter dig ner för att skriva inte fastnar i negativa tankar som att ”jag vet inte vad jag skriva” osv.

Lycka till!

desk-keyboard-typing-8264

Foto: Pexels.com

Annonser
Det här inlägget postades i Skrivövningar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s