Tjäna pengar på dina böcker

Veronica Almer 4

Foto: Jakob Almer

Det känns svårt att skriva ett inlägg precis efter att Jenny har berättat om sin svåra utmaning. Min skrivångest, tidspress och oro inför min skrivande framtid är plötsligt banal när man snackar cancer i samma rum. Därför får det här inlägget bli ett praktiskt sådant och jag bjuder på hur man faktiskt tjänar pengar med sin bok på ett hybridförlag.

Utan att inse det nådde jag en milstolpe för någon månad sedan. De pengar som jag först investerade i boken (tryck, omslag, redaktör och korrektur) har jag nu äntligen fått tillbaka. Fast jag går inte riktigt med plus ännu för att det tillkommer hela tiden utgifter, som bokmässan, andra mässor och marknadsföringsmaterial. Så vad har jag gjort för att tjäna pengar? Sälja böcker är svaret, men hur har jag gjort det? Helt ärligt saknar jag ett komplett svar på den frågan och jag är långt ifrån en försäljningssuccé. Fast jag har i alla fall kommit inom gränsen för vad en debutant vanligtvis säljer, vilket är bra. För att ha kommit så långt har jag gjort följande: (yes, punktlistan gör en comeback).

  • Boka signeringar. Jag fokuserar inte på de stora bokhandlarna för deras slutpris för boken ligger väldigt högt. De vill tjäna mer. Medan jag har upptäckt att livsmedelsbutiker som säljer böcker kan ta ett lägre slutpris samt rör det sig mycket mer folk, folk som kanske inte har planerat att köpa en bok men som blir intresserade när de ser en författare. Jag har kontaktat i princip alla livsmedelsbutiker i Skåne. 20% har svarat, vilket känns sådär, men under en signering säljer jag i genomsnitt 15 böcker. Jag förstår faktiskt inte varför vi svenskar inte är mer hjälpande i allmänhet. Jag glömmer aldrig när jag trillade med min cykel och folk bara gick förbi, där låg jag i smärta på trottoaren, fullt med folk och ingen sträckte ut en hand. Jag har märkt av denna ovilja till att hjälpa även när det kommer till att vara småföretagare. Ifall en lokal författare frågar om en signeringstid, det behöver inte ens vara särskilt länge, kan jag själv tycka att det är konstigt att man inte bara kan säga ja.
  • Ge dina följare emellanåt ett bra erbjudande på boken. Frakten är dyrast och därför brukar jag erbjuda två böcker för ett bra pris, för det blir ändå samma fraktkostnad.
  • Författarframträdande på ett bibliotek. Det är ett bra arvode och du vet om att just den månaden kommer jag få in minst så mycket. Börja med ditt lokala bibliotek och när du kontaktar biblioteken presentera ett koncept som kan vara intressant just för deras besökare. Att bara berätta om din skrivande resa är kanske inte det mesta fängslande för folk som inte riktigt vet vem du är.
  • Jag har sagt det innan men släktningar/vänner gör den bästa reklamen för din bok. Tror min man har sålt över 45 böcker på sina jobb nu och han har som mål att nå 100 till jul. Jag klagar inte 😉
  • Kontakta influencers som du tror skulle vara intresserade av just din bok. Om de skulle vilja tipsa om den kan det bidra till en försäljningsboom.
  • Ställ dig på mässor och sälj boken. Men inte bokmässan. Kostnaderna för bokmässan var skyhöga (monter, hotell, mat, resa) och jag sålde endast tre böcker. Det är inte värt det och som en liten företagare har man inte råd. Att det skulle vara bra marknadsföring tror jag inte heller på, för på bokmässan försvinner du i mängden om du inte är en erkänd författare. Jag fick lära mig det den hårda vägen. Istället skulle jag tipsa om SmåLit om du som jag bor i den sydliga delen av landet. SmåLit kostar inte så mycket, du får ett helt bord och jag sålde nog 15 böcker den helgen.

Min lista påminner väldigt mycket om min marknadsföringslista, men så är det, de marknadsföringsidéer jag genomför tjänar jag ofta på. Antingen säljer jag en bok eller 10, det beror helt på vad som funkar bäst.

Två sista tips nu innan jul:

  • Folk köper mycket böcker till jul så rör dig där folk är, i butiker, julbord, julmarknader osv. Erbjud dessutom ett bra pris till jul, bättre att sälja än att du om två år fortfarande har lådor kvar med böcker.
  • Jag fick frågan under bokmässan om man behöver ha ett företag om du ska sälja böcker, mitt svar på den frågan är ja. Om du planerar sälja till fler än dina närmaste behöver du det.

 

 

Advertisements
This entry was posted in Debut, Hybridförlag, Veronica Almer. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s