Skrivandet är oberoende av berömmelse

Emelie-Novotny_075_c Stefan Tell

Foto: Stefan Tell

I söndags hyllade Dramaten de 14 kvinnliga nobelpristagarna, från Selma Lagerlöf som fick priset 1909 till Svetlana Aleksijevitj som fick priset 2015. Jag som egentligen inte läser så mycket internationell litteratur, och definitivt inte Nobelpristagare kände mig trots allt väldigt sugen på att delta. Mycket av intresset för mig var för att Sara Stridsberg och Athena Farrokhzad skulle medverka med tolkningar och uppläsningar. De är två av mina absoluta favoritförfattare.

Stämningen på Dramatens lilla scen var familjär. Det kändes nästan lika nära och intimt som när jag var på en av mina närmaste vänners releaser förra veckan. Det var såklart mycket mer känslosamt på Strålgångars release än på Dramaten. Men det glimmar alltid till i övergången när en bok eller text möter sina läsare, oavsett om det sker från en scen eller genom det ensamma läsandet. På Dramaten var det Anneli Dufva som höll i samtalet. På releasen av Strålgångar var det tre rusiga förlagschefer som tillsammans med Charlotte Qvandt gjort slag i saken att ge kvinnors skrivande en särställning. För mig ger det mig det livsnödvändiga: att vara i ett skrivande sammanhang.

Det var varken magiskt eller speciellt drabbande på Dramtens scen. Men det gjorde mig inget att läsningarna av nobelpristagarna bara var bra för samtalen omkring kom ner till litteraturens verkliga kärna – den som verkar långt bortom priser och försäljningssuccéer. Litteraturen behöver varken det ena eller det andra, litteratur behöver endast en skrivande människa som har lust och tid att dras in i andra världar.

Det blev Annika Norlin som sätter fingret på den där dubbelheten i att vilja skriva trots att livet pågår runtomkring en ”jag älskar er, men jag kan inte hjälpa att jag vill tillbaka till den där världen igen och igen” sjunger hon.

För mig var det väldigt inspirerande att i slutet av det här debutantåret som handlat så mycket om att nå ut eller inte nå ut, att sälja eller inte sälja, få höra att ingenting av det har med skrivandets egentliga varande att göra. Skrivandet är oberoende av berömmelse. Det fick min lust för att skriva och läsa att ta fart på nytt.

Annonser

Om Emelie Novotny

Debuterar med hästboken "Vänd rätt upp" på Bonnier Carlsen i maj 2018.
Det här inlägget postades i Debut, Emelie Novotny, Releasefest, Skrivprocessen. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skrivandet är oberoende av berömmelse

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s