Gästbloggare från ”den andra sidan”: Jakob på Winai Books

Har du skickat ett manus till förlag någon gång? Det har aldrig jag. Men jag har tagit emot många inskickade manus.

Förlagen har olika sätt att hantera manus. Vissa vill ha dem fysiskt, andra vill ha dem digitalt och en tredje grupp vill inte ha dem alls, eftersom de har manusstopp. Det finns även olika sätt att hantera antagningar och refuseringar. Någon försöker ge ett svar inom tre månader medan någon annan menar att ”hör du inget inom ett halvår är vi inte intresserade.” Vi har en modell där vi först tar in en kort beskrivning av manuset och om det är intressant efterfrågar vi hela manuset. Tror vi på det skickar vi det till en extern lektör, som kan avgöra hur mycket arbete som krävs innan manuset är redo för utgivning. Det är ett beslutsstöd för oss och ett underlag till författaren om vi väljer att anta manuset.

Vissa manus gallras ut direkt när vi läser beskrivningarna. I detta skede kan vi inte avgöra om manuset är bra eller inte, anledningen är helt enkelt att de inte passar vår utgivningsprofil. Om vi ger ut en bok anser vi att den är bra, men när vi refuserar kan anledningarna vara många. Ibland är något intressant, men inte möjligt att ta in för tillfället. Vi har haft sådant vi velat ta in, men inte kunnat just då och helt plötsligt dyker boken upp på marknaden utgiven av ett annat förlag.

Ett inskickat manus kan vara resultatet av flera års hårt arbete och drömmar. Men när vi bedömer texten har vi alltid läsarna, inte författaren, i tankarna. Det innebär att vi måste refusera en del manus. Oftast beror det på att det som framstår som en bra idé i beskrivningen inte håller i verkligheten.

Om vi anlitar en lektör för att bedöma ett manus är det för att vi tror att det kan bli en bra bok. Lektören gör en grundlig bedömning och kan peka på manusets styrkor och svagheter samt avgöra hur mycket arbete det är kvar innan det är färdigt för utgivning. Vi lyssnar på utlåtandet och har det med i våra interna diskussioner, men det är aldrig lektören som bestämmer om vi ska ta in ett manus eller ej.

En bedömning kan vara att det är mycket kvar att göra innan manuset är klart för utgivning. Då kan vi behöva refusera ett manus vi egentligen vill ha, men vi gör det då med ett erbjudande om att återkomma med en omarbetad version. Det är inte alltid en författare återkommer. Ibland delar författaren inte uppfattningen om vad som ska arbetas om. Eller så är författaren så trött på att arbeta med manuset att den släpper det och försöker med ett nytt.

För oss är det viktigt att författaren helt står bakom den färdiga boken. Vi anlitar den redaktör vi tror blir bäst för manuset och tar in författarens åsikter och tankar om omslag och utformning.

Att anta en debutant är speciellt. Vi vet inte på förväg hur författaren är att arbeta med och hon har oftast inte heller en inarbetad läsarkrets. De två senaste debuterna vi har gett ut är Det som får plats av Marica Källner (som debutantbloggade 2017) och Den som står dig närmast av Nina Källmodin 2018. Båda har satt sin personliga prägel på respektive utgivning.

När vi på förlaget får provexemplaret från tryckeriet känner jag en stolthet, trots att min insats snarare är administrativ än kreativ. Det är författarens verk och när vi ger ut en bok är det ett kvitto på hennes skicklighet. Om en författare återkommer till oss är det en bekräftelse på förlagets förmåga. Det är därför extra kul att vi ger ut Marica Källner igen i år, Leka vuxen släpps i slutet av april.

Som avslutning vill jag tre tips innan du skickar till förlag:

1. Läs på lite om förlaget innan du skickar. Vill du att din bok ska ges ut av dem? Passar ditt manus i deras profil? Det är bara onödigt att vänta på en refusering om du skickat en thriller till ett förlag inriktat på romance.

2. I följebrevet är det kul att få veta lite om dig. Men försök att hitta sådant som är relevant snarare än att berätta hela din livshistoria.

3. Arbeta igenom hela manuset en sista gång innan du skickar det. Några stavfel är inte hela världen, men om det syns i texten att författaren inte läst igenom hela manuset blir det troligtvis refuserat

Jakob, som bidragit med synen på hur det är på den andra sidan av debutlängtan, jobbar på Winai Books som säger sig vara ett fristående, värdedrivet förlag som främst ger ut skönlitteratur som väcker frågor.

Annonser
Det här inlägget postades i Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gästbloggare från ”den andra sidan”: Jakob på Winai Books

  1. Linnea Dahlgren skriver:

    Vad intressant att få ta del av processen från det här hållet!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s