Synopsis – hjälp eller stjälp?

Pia Kask
Pia Kask, fotograf Magnus Johnsson

Min debutroman Bestraffaren, som släpps i maj, är mitt fjärde fullbordade manus. Jag var på väg att plita ner ”mitt fjärde färdigskrivna” här, men så är det ju inte, och här måste jag hånflina lite åt mig själv och den då härligt aningslösa föreställningen jag hade om bokskrivande när jag slog ner tangenterna och producerade den allra första (och senare totalsågade) meningen i mitt allra första manus. Jag hade redan då hört talas om att det fanns något som hette synopsis och hade en rätt klar bild av vad ordet betydde. I SAOB definieras synopsis som en kort, åskådlig sammanställning av ngt; särsk. om kort sammanfattning av innehållet i en (skriven l. planerad) skrift. Jag insåg, efter extensiv googling på hur man gör när man skriver en bok, att ett synopsis var något som rekommenderades å det varmaste för alla, framförallt aspirerande, författare. Och de redan frälsta bestsellerförfattarna gjorde förstås knappt annat än synopsade hela tiden verkade det som, vissa producerade texttrailers som var nästan lika långa som romanen själv och verkade anse att det var ett mått på författarskicklighet.

Jag gjorde med den informationen ungefär som jag brukar göra med all information som känns:

  1. Lite jobbig (men då måste jag ju tänka ut hela handlingen i förväg och det kommer att ta flera veckor, kanske rentav månader och jag vill ju börja skriva nu!).
  2. Lite onödig (den här berättelsen kommer att ge sig ändå under tiden, hur svårt kan det vara typ.…det ryms ju så mycket skit ändå i min elaka lilla hjärna så nåt sånt behöver jag inte slösa en massa tid på).
  3. Lite mästrande (Jaja era besserwissrar, det där kanske funkar för er och alla andra men Jag Vill Göra Det Här På Mitt Sätt Och Jag Tänker Minsann Göra Det Precis Så Och Det Kommer Att Bli Så Bäst).

Det vill säga bestämde mig för att synopsis var absolut inget för mig.

För att göra en hiskeligt lång skrivhistoria kort så innebar min tjurskallighet i fallet med premiärmanuset att jag, efter en egenbekostad (men skulle det visa sig) helt livsnödvändig redaktörsläsning, skrev om i princip hela skiten fullständigt från första till sista sidan. 140 000 ord. Läs det igen, riktigt långsamt och låt siffrorna och orden sjunka in. 140 000 ord. Inte tecken, ord. Det var tufft, krävde tid, tårar, och ännu mer tjurskallighet, men var värt vartenda tangentnedslag, även om den berättelsen fortfarande ligger och sover räv i mitt moln i väntan på att världen en dag ska vara redo att ta del av den.

Hade skrivprocessen sett annorlunda ut om jag lagt ner tid och energi på ett synopsis? Inte för det där allra första manuset, vars handling, karaktärer, vändningar och upplösning under mycket möda och stort besvär fick skrapas och borstas fram lager för lager och noga betraktas smula för smula likt arbetet med en arkeologisk utgrävning, där jag för varje tusende noga studerat och förkastat fynd (nähä, det var bara ännu en vanlig ökensten) lyckades hitta ett enda perfekt bevarat dinosaurieben. Hade jag försökt göra ett synopsis inför den processen hade jag antingen suttit och slitit med det fortfarande sex år senare, eller mer troligen raderat både wordfilen och författardrömmen för länge sedan och gått vidare med riksknyppling eller någon annan mer lättsam fritidssysselsättning. För vissa berättelser är synopsis helt enkelt kniven som genomborrar manusets hjärta och får det att stanna innan det ens börjat slå.

Min debutroman, Bestraffaren, fick inget synopsis att orientera sig med men tog sig ändå i mål i hyfsat skick, mest tack vare att jag hade tragglat igenom hela handlingen ordentligt i huvudet under rätt lång tid innan jag började skriva fysiskt. Visst, det krävdes omskrivningar, flera stycken, trots att själva ploten fanns kvar hyfsat bevarad genom hela resan liksom de flesta karaktärer. Men det tog tid. Och innan manuset blev antaget var tid något som fanns i överflöd i min skrivvärld och deadlines var bara något lite sådär pirrigt abstrakt som skymtade långt borta i horisonten.

Under andra omständigheter kan synopsen vara gps:en som ser till att du når fram till rätt plats i rätt tid. När jag skrev på för HOI förlag så innefattade avtalet tre böcker om Hannah Fors, med planerad utgivning maj 19, maj -20 och maj -21. Det där var väl något som inte riktigt sjönk hela vägen in förrän ett tag senare när champagnebaksmällan lagt sig. Nu är tiden då jag kan ägna hundratals timmar åt att skriva fritt ur hjärta och hjärna och bara låta handlingen bygga sig själv längs vägen utan att hålla händerna på ratten, definitivt förbi. Någon gång sent i höst ska manuset till del 2 vara klart för redaktörsläsning och tiden jag kan ägna åt både för- och efterredigering, omskrivningar och allmänt pill har fått ett slutdatum som inte är så värst prutbart.

Därför har jag slutligen äntligen skärpt till mig och börjat skriva ett synopsis för del 2. Eller än så länge skulle man kunna kalla det ett synopsis inför synopsis. En start på 11 sidor och 4 200 ord där handlingen grovskissats upp från första scenen till sista, karaktärerna fått namn, kön, ungefärlig ålder, yrke och detaljer i personlighet samt annat relevant nedtecknat. I dagarna ska påfyllning av sidohistorien, utvecklingen i relationen mellan Hannah och Rollins och hur Hannahs mörka förflutna tränger sig på allt mer läggas till, liksom vad hennes sidekicks Gloria och Jossan hittar på eller ska utsättas för, innan jag börjar skriva ”på riktigt”. Och även om jag egentligen inte vill erkänna det så känns det nu rätt skönt att ha programmerat in rutten på den där gps:en… 😉

Annonser
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Synopsis – hjälp eller stjälp?

  1. novaling skriver:

    Totalt igenkännande 🙂 Har insett nytta av synopsis från tredje manus.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s