Gästbloggare: Malin Tegnhammar

Debutera med eget förlag

Malin Tegnhammar debuterade 1 december 2019 med ”En liten bok om tid – sju steg till ett liv fullt med tid” på Soltryck förlag. Boken säljs just nu hos Bokus.se, i någon enstaka fysisk bokhandel och direkt till företagskunder. I den här gästbloggsposten kommer hon berätta om sin process från idé till färdig bok.

rkmvirs

Foto: Malin Sydne

Förra året satte jag bara upp ett enda mål på listan, för jag visste att om där fanns fler punkter, skulle jag välja de lättaste först. Årets enda mål blev därför formulerat helt
undanflyktsfritt: innan året är slut ska jag ha gett ut en bok. Att sen i slutet av november stå med en riktig bok i min hand (och utöver det ha hundratals likadana i kartong efter kartong runt fötterna) kändes helt obeskrivligt.

Vad jag lärt mig om egenutgivning

Egenutgivning är i mångt och mycket inte svårt. Allt du behöver veta finns på nätet och i
böcker om egenutgivning. Men det kommer antagligen bli jobbigt ändå, skitjobbigt! I alla fall om du likt mig är en orolig själ. Då kommer du gissningsvis många gånger undra vad i hela världen du givit dig in på och varför du måste vara en sådan som uppfyller drömmar. På det hela taget har jag dock tyckt att processen varit väldigt utvecklande och jag ser det därför som självklart att även del två, som ska skrivas och släppas i år, kommer ges ut på eget förlag.

För mig har en stor anledning till egenutgivning varit att jag har en dröm om att så
småningom kunna leva, helt eller delvis, på mitt skrivande. Vilket jag tror faktiskt är mer möjligt genom egenutgivning (undantaget att det manus du skickar in till ett stort förlag gör dig till en ny Camilla Läckberg). Helt enkelt för att vinsten per bok blir så enormt mycket större och att en egen mindre upplaga därför är lika lönsam som en större via förlag. Sen är jag inte naiv, självklart kommer det bli svårt ändå. Men precis som Daniel Sjöberg skrev ett par inlägg tillbaka, det är inte så att ett förlag öser marknadsföringspengar på en debutant hur som helst, och det är därför inte givet att en bok blir en succé bara för att den är släppt på största förlaget. Jag kände helt enkelt att min chans att uppnå drömmen om författarskap låg närmre i ett eget förlag än att lyckas bli antaget av ett stort – och därför körde jag.

Hur gör man då om man vill ge ut själv, men inte spendera allt för mycket pengar? För jag har inte haft några 100 000 kronor till övers som jag har lust att lägga på ett bokprojekt (vilket ibland låter som någon slags standard när man hänger i FB-grupper). Det enkla svaret är: gör det själv. Det kommer ge dig gråa hår men det kommer samtidigt vara bland det roligaste du gjort. För att du helt enkelt måste lära dig en massa nya saker. Det går inte layouta i Word och en marknadsföringsplan spottar man inte bara ur sig. Det ställer också stora krav på insikt om vad man är bra på och framförallt vad man inte är bra på. Jag är till exempel inte bra på att stava. Därför var det superviktigt med massiv korrekturhjälp. Däremot har jag känsla för stil och form, vilket gjorde att jag layoutade en hel del själv.

Jag har på det hela taget inte spenderat en krona på något annat än tryckningen, en kostnad som gick ihop sig efter tre veckors sälj. Det har varit möjligt för att jag vågat fråga om hjälp bland människor jag känner och att jag hängt i Facebookgrupper och läst på. Ett tips i en FB-grupp sänkte till exempel min tryckkostnad med 50 procent, jämfört med första offerten jag fick in! Min syster är duktig på Indesign och kunde därför skapa grunden till inlaga och omslag. Jag har också haft riktigt skarpa personer i min omgivning som kunnat faktagranska och hjälpa till med baksidestexten. Samt inte mindre än fyra nitiska personer i släkten visade sig vara intresserade av att korrekturläsa! Att jag har en syster som är duktig på grafisk design är ren tur, men allt övrigt arbete är en konsekvens av att jag aktivt jobbat för att lära känna andra skapande personer och att jag vågat fråga smarta människor i min omgivning om de har lust att hjälpa till.

Huvudanledningen till att min text blev bra är dock att jag gick en kurs på Jakobsbergs
Folkhögskola våren 2019. Det var en distanskurs med inriktning fackbok, och det är den i
särklass bästa skrivkurs jag gått. Den gjorde att jag fick feedback på min text av flera
personer varje vecka, och en lektörsgenomläsning gjorde att jag mitt i terminen ändrade om hela min idé. I stället för att ge ut en längre bok med olika teman inom personlig utveckling, blev det småböcker som ska ingå i en längre serie. Efter en dags upprorskänslor inombords landade idén och jag skrotade då så gott som all tidigare text och skrev sen ”klart” den bok som nu givits ut, på ungefär 1,5 månader.

Allt kan man inte göra själv. Men mycket. Det du inte kan, kan du lära dig och har du inte lust eller möjlighet att betala för kontinuerlig textgenomgång är det verkligen ett starkt tips att hitta en riktigt bra skrivarkurs!

Kör hårt, var noggrann och våga inse när det är bra nog.
Better done than perfect, som det så fint heter!

Det här inlägget postades i Debut, Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s