Vem tror jag att jag är?

Min diktsamling ges ut på ett lite mindre förlag, som ger författarna stort utrymme att vara med och påverka olika faser av utgivningen. På gott och ont. Mestadels gott, men när kontrollbehovet gör sig påmint och det är upp till mig att välja mellan nyanser av svart till omslaget, kan det bli lite väl analt. 

Nu är det marknadsföringen. Min erfarenhet på området är brutalt begränsad, så jag är glad att det finns folk som gör det jobbet åt mig. Många författare har inte någon som utför den tjänsten och man sliter för att synas och höras på olika sätt. En trevlig sida av detta är det stöd som författare ger varandra på sociala medier, med recensioner, gillamarkeringar, uppskattande tillrop och annat pepp. Jag får tillstå att min delaktighet är förhållandevis liten. Jag har inte ens ett författarkonto på instagram. En blogg, som vilar nu, och så det här debutantbloggandet, som jag är o så tacksam för. 

Mitt förlag skickar ut ett visst antal recensionsexemplar till tidningar, bloggar m.m. och här var det tänkt att jag skulle komma med input. Ta i rejält, sade en vän. Tro att du är någon, liksom. Men blygsamheten säger sitt, att inte ska väl jag o.s.v. Skicka boken till drakarna och kulturnyhetsprogrammen. Varför skulle de vara intresserade av min lilla bok? Läsa och recensera. Det finns väl viktigare saker att skriva om på kultursidorna? Kristina Lugn. Yahya Hassan och den postuma debatten. Läckbergs take-over. Å andra sidan: Varför inte? 

Någon take-over blir det hursomhelst inte. En sansad blandning av bloggar, kulturtidskrifter och dagspress var mitt bidrag till marknadsföringsansvariga på förlaget. Så får vi se. Det är ändå hon som är proffset.

Det här inlägget postades i Hanna Nordlander, Marknadsföring, Stillna. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s