Gästbloggare: Annika Estassy

Idag har vi glädjen att få presentera Annika Estassy, som var med och drev Debutantbloggen 2013 och som idag ger oss en inblick i hur författarlivet ser ut idag!

esy19-tara-annika-1416

För sju år sedan jag var en av bloggarna på Debutantbloggen. Då, 2013, jobbade jag på
kontor och kallade mig för fritidsförfattare. Men 2016 dog mamma och jag blev smärtsamt medveten om hur skört – och kort – livet är. Hur lång tid hade jag själv kvar att leva?

Ett frö började gro inombords, en önskan om att leva ett annat slags liv. Fröet blev till en
liten planta som växte sig större medan jag skrev på det som skulle bli min fjärde roman,
Gröna fingrar sökes. 2018, lagom tills boken släpptes, slutade jag på mitt jobb för att kunna skriva på heltid. Att min man i samma veva skulle bli erbjuden ett avgångsvederlag var en lycklig slump. Eller om det var ödet. Dagen efter att hans anställning upphörde, packade vi bilen och flyttade ner till Frankrike. På prov, sa vi.

Vi har nu bott två år i vår lilla franska by. Att jag under denna tid lyckats få till romanen, En sång för Hedda, ljudboksserien Vingården mellan berg och hav (släpps i oktober) samt påbörja skrivandet av ytterligare en roman, är inget mindre än ett under. För jag skriver fortfarande lika långsamt som när jag var dubbelarbetande, och jag är fortfarande lika benägen att prokrastinera. Det finns nämligen massor av andra saker som jag också vill ägna mig åt. Så egentligen var det inte längre skrivpass jag längtade efter när jag sa upp mig, utan efter friheten att kunna bestämma över min egen tid.

Det är lätt hänt att det går rutin även i författaryrket. Därför var det riktigt spännande när förlaget Tiden hörde av sig och frågade om jag ville skriva en ljudboksserie åt dem. Alla mina romaner finns som ljudböcker, men att skriva direkt för ljud hade jag aldrig gjort tidigare. Skulle jag trivas med det? Passade formatet mig? Enda sättet att ta reda på det var att ge erbjudandet en chans.

Hösten innan vi flyttade till Frankrike gick jag kursen Hur man skriver tv-serier för Johanna Ginstmark. Jag älskar nämligen teveserier! Det jag lärde mig där om dramaturgi, karaktärsutveckling och om att bygga en säsong, hade jag stor användning av när jag skrev Vingården mellan berg och hav. Däremot fick jag pröva mig fram när det gällde uttryckssättet. Som att se till att inte ha för många bisatser i en mening till exempel (jag som älskar långa meningar!). Eller vara jätteuppmärksam på upprepningar och jobba mycket med dialogerna. Inte tappa rytm och tempo och därmed lyssnarens uppmärksamhet. Processen har varit precis lika krävande som för en pappersroman och redigeringsfasen har tagit precis lika mycket tid i anspråk. Aldrig att jag orkar skriva en enda ljudboksserie mer i hela mitt liv!
Vilket jag säger efter varje gång jag skrivit klart en bok …

Det har alltså redan gått sju år sedan jag startade min författarresa. Jag har ingen aning om hur lång den blir, vart jag är på väg eller vad nästa anhalt blir. Fast det spelar ingen roll. Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd (Karin Boye).

Annika Estassy
Cerbère, augusti 2020

vingarden-mellan-berg-och-hav-ljudboksomslag-lr

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s