Frågor till förläggaren del II: Pelle Andersson / Ordfront Förlag

Den här veckan har det varit ganska så intensivt skrivande. Och filmande. Och storyboards och manus och fan allt möjligt. Jag har hamnat i ett kreativt skov, de kommer titt som tätt. Till och med barnen grät en skvätt vid läggningen och sa ”Mamma du har ju aldrig tid för oss längre” och FAN vilken ångest man har då. Och man lovar att i helgen gosan, då ska vi göra något mysigt tillsammans… Eller förresten kanske i nästa vecka pga deadline för en massa utbildningsansökningar, skit. Sämst morsa.
Men i alla fall.

Har förresten noterat att när jag skriver mycket på dagarna så drömmer jag absolut ingenting på nätterna.

Men nog om mig nu, eftersom jag försakat både blogg och barn till förmån för litteraturen ryckte min förläggare Pelle Andersson in till undsättning och svarade på ungefär samma frågor som i Anns inlägg härom veckan.
Jag använder hans svar här ikväll så hinner jag kanske skriva ihop embryot till en så kallad marknadsföringstext till boken. Pelle har önskat sig en, nämligen.

Ordfront är ett medelstort förlag som har funnits sen 1968. Förlaget startades av ett gäng sköna stockholmare som flyttade till Småland, startade kollektiv, tryckte böcker och kämpade för fri och rättigheter, typ. Femtio år senare finns det fortfarande kvar! Det var det troligtvis ingen som trodde att de där hippiesarna skulle styra upp.

Pelle Andersson är förläggare och VD. Han har jobbat på förlaget sedan 2008. Förutom förläggare så är Pelle även litteraturkritiker, debattör, författare och poet. Han svarar på frågor i podden ”Ordfronten special” – så om ni är nyfikna på lite hur det funkar i förlagsvärlden så släng in en fråga till honom!

PS: Av någon anledning blev färgåtergivningen på bilden jättekonstig, Pelles näsa blev typ magenta! Jag fattar inte varför. Vet ej heller om det är så på era datorer/telefoner. I verkligheten är hans näsa dock normal färg dvs beige.

Vad var det ni gillade med mitt manus?

  • Jag tyckte att det framförallt var dina personer. Det är oftast det som är avgörande för att man ska falla för en bok. Oavsett genre. Som läsare måste du på något vis bli engagerad i bokens personer – och det kan ju hända på en miljon sätt. I ditt manus var det främst en av de kvinnliga karaktärer som hade ett speciellt språk. Lite avigt, kantigt och att hon var liksom på tvärs på ett intressant sätt, som att det fanns något som stack ut vilket gjorde att hon fastnade, hakade i och liksom inte riktigt fungerade i den maskin som vi kallar samhälle.

Hur gör man för att sticka ut i manushögen?

  • Bara genom att skriva ett tillräckligt intressant manus – och att man inte sneglat på något redan existerande.

Letar ni på Ordfront efter någon särskild typ av bok?

  • Just nu läser vi fortfarande mycket deckarmanus delvis för att vi, sedan några år tillbaka, satsar lite extra på vår digitala utveckling. Men vi läser alltid brett – och vi överger aldrig den riktigt goda romanen. Vi är måna om att ge ut romaner som på allvar gör något med läsaren, det ska inte bara bekräfta läsarens känslor och idéer utan gärna skaka om, vrida på perspektiven och få hjärnan och hjärtat att byta plats.

Finns det något man själv kan göra för att öka sina chanser att bli antagen?

  • Förutom att skriva ett unikt och intressant manus – så är det att ha korrat och gått igenom sitt manus ordentligt. Jag blir riktigt arg när det är slarvigt. Det är som att få in en smustsig tallrik eller ett skitigt glas på restaurang – man visar ingen omsorg om det man gör. Vi är professionella, läser alla manus och om vi sedan går vidare så gör vi ett seriöst arbete och lägger ned många timmar på manuset, då vill vi att författarna gör samma sak.


Vilket är de vanligaste misstagen folk gör när de skickar in manus?

  • Jag tycker inte folk gör några stora misstag. Förutom att det jag skriver om ovan, slarv. Och uppepningar, övertydligheter – att författaren inte litar på läsarens intelligens och uppfattningsförmåga. 
    Läsaren minns en kvinna med blodröd klänning som passerar på en rad i början av boken. Eller att en person hostade så svårt att ögonen tårades på sidan sju, och att vi kopplar ihop det med lungsjukdomen på sidan 361 utan djupare förklaringar. 
    Sedan tror jag folk sneglar för mycket på det som redan finns. Eller att man vill bli författare – men inte har något att berätta. Eller att man inte funnit formen för sin text – det kan ju vara så att det man vill berätta ska berättas som deckare, eller som fantasy eller som en diktsamling, men författaren skriver det som en traditionell relationsroman. 
    Det gäller att söka sig fram till formen. Jag tror också många inte har koll på strukturen, att författare tappar greppet om sin historia, att den blir för stor, för textrik och när det händer är det mycket svårt att skriva en bra bok. Jag säger inte att man måste ha ett synopsis, men författare måste veta när, var, hur och varför scenerna i boken finns med. 


Om manuset är bra, men inte når riktigt ända fram, hur brukar ni resonera då?

  • Det beror ju på vad vi söker. Verkar något vara tillräckligt intressant och vara något som vi känner att vi just då vill ha eller har behov av så kan vi förstås ingå ett samarbete – men oftast låter vi då författaren själv med vissa anvisningar från oss skriva om – ibland utan kontrakt men med ett litet löfte om att om detta går bra så vill vi kanske skriva kontrakt.

Om du fick ge ett råd till den som drömmer om att ge ut en bok, vad skulle det vara?

  • LÄS! En författare som inte läser mängder med litteratur blir nästan alltid en usel författare. Klart det finns undantag – en debutroman kan ju bli fantastisk för att man av någon anledning träffar rätt och man har en unik begåvning. Men ett författarskap det blir ALDRIG sämre av att författaren läser mycket böcker. Det är ett HANTVERK – precis som snickeri, glasblåsning, kirurgi. Läsning är författarens konstfack eller läkarlinje.


Sjukt bra tips tycker jag. Tack Pelle!

Och om ni har frågor om nåt annat, eller vill ventilera eller bolla: lyssna på mig och min kompis Jona på Clubhouse varje torsdag gruppen heter Processen, vi babblar kl 21.
Trevlig helg kompisar!

/A

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s