Så når du ut med din bok

Foto: Maria Hansson

Nu är det dags för ett (åtminstone av Gudrun) efterfrågat inlägg: Det Stora Medieträningsinlägget. Till min hjälp har jag tagit Karin Janson, som skriver feelgoodromaner och frilansar för flera tidningar. Hon debuterade med Storytel Original-serien “Byvalla” 2016, ha släppt flera böcker sedan dess och i juni kommer nya romanen “Möjlighet till självhushållning”. Om man följer Karin på Instagram så vet man att hon har ett och annat att dela med sig av när det gäller medieträning för författare.

Hej Karin, kan inte du dela med dig av din visdom? Vad bör man göra om man vill få ut sin bok i media, vad finns det för knep för att “komma med i tidningen”?

Hej Ann, vad roligt att du frågar!
Jag tycker att man kan börja med tre byggstenar:

1. Aktualitet. Skriver du om ett ämne som är aktuellt i samhällsdebatten är chansen stor att du kan få diskutera det i tidningar/ radio/ tv.

2. Jobb/intressen. Det finns en uppsjö tidningar för olika intressen, som Härliga hund och Utemagasinet. Fjällvandrar du? Då kan du tipsa redaktionen på Utemagasinet om att du gärna är med i ett reportage.

Om du är med i ett fackförbund kan du kolla med fackets tidning om de vill skriva om dig/din bok. Ibland kan man lyckas få in artiklar i branschpress också, när jag släppte min senaste bok Sweet Home Dalarna skrev två tidningar som handlar om städbranschen om den, eftersom huvudpersonen Madde jobbar som lokalvårdare under en period (och för att jag har jobbat med hemstädning).

3. Geografi. Lokalpress + medier där boken utspelar sig brukar vara ett säkert kort. Och om du har en sommarstuga i östra Småland kanske lokaltidningen vill skriva om dig, på sommaren brukar det alltid vara nyhetstorka i lokalpressen. 

Men jag har testat allt detta och ingen svarar! Vad gör jag då?

Jag har själv suttit som mottagare av böcker och bedömt vem/vilka vi ska skriva om. Ofta är det tillfälligheter som styr, vi kanske har något på gång om ett visst ämne där boken passar in. Eller så har vi precis lyft det ämnet och intervjuat en annan författare och därför känns det lite gjort.

Det är ett visst mått av tur inblandat. Men det är också viktigt att skriva ett bra pressmeddelande/ mail som riktar sig till olika redaktioner och som förklarar varför just Härliga Hund eller Norra Västerbotten ska skriva om din bok (alltså olika pitchar till olika mottagare).

Du kan också prova att maila olika personer på samma redaktion, ofta har man olika intressen och smak och kan därför bedöma olika. 


Och lite hård kärlek: Jag har sorterat ut många böcker som helt enkelt inte hållit måttet. De kan vara illa skrivna, innehålla massor med språkfel och i värsta fall innehålla bitar som är oetiska.

Med det skrivet kan du absolut skicka ett påminnelsemail efter några veckor och kolla igen om de är intresserade. Eller ringa. Men acceptera ett nej! Annars blir du sedd som en jobbig person på hela redaktionen och då vill ingen intervjua dig …


Det låter ju toppen! Om en journalist vill intervjua mig om min bok, har du då några tips om hur jag ska svara? Jag är inte så medievan.

Tänk igenom innan vad du vill lyfta i intervjun. Det är alltid bra att memorera en kort beskrivning av boken i huvudet, så slipper man få hjärnsläpp när journalister (och andra) frågar. Är tyvärr själv extremt dålig på just detta, när någon bekant säger “jag hörde att du har en ny bok på gång, vad handlar den om?” är mitt standardsvar “öh det är en öh det är jo, nä men, ja, det är olika saker?”

Så var bättre än mig! Och: Viktigt! Säg bara sådant som du kan stå för i tidningen. Om journalisten frågar hur du tycker att det är att bo i Halmstad så säg inte att folk i Halmstad är dumma i huvudet. Om du verkligen inte tycker det förstås och vill marknadsföra dig så 😉

Som journalist återkommer jag gärna till intervjupersoner som är 1. Enkla att intervjua, det vill säga, kan ge raka svar, inte svävar ut för mycket och inte säger “men det här får du inte skriva”. 2. Som ger bra citat. 

Om du bor i Halmstad och hatar det kanske du kan säga att “småstadstristessen har gett mig inspiration att skriva”. Och vips, så har artikeln fått en rubrik!

Jag vet att det är lika svårt att vara slagfärdig på beställning som det är att gå på ett mingel och tänka att man ska charma alla. Men, du kan ju förbereda några säg. Det gör garanterat artikeln roligare och kan även leda till att den får en bättre placering i tidningen. 

Superbra tips ju. Jag har testat att skicka ut information om min bok men jag tror att jag inte är tillräckligt känd för att komma med i Nyhetsmorgon, eller har en tillräckligt sorglig livshistoria för Malou efter tio. Finns det något annat jag kan göra?

Jag tror på många bäckar små, fundera över de tre byggstenarna och vilka tidningar som kan passa. Och underskatta inte den stora floran av boktipsare och bokbloggar som finns på nätet i dag. Lägg lite tid på att undersöka vilka som skriver om just din genre och som verkar seriösa. Lycka till!

3 reaktioner på ”Så når du ut med din bok

  1. Tack, mycket bra med handfasta råd. Men, är det författaren eller förlaget som ska uppvakta pressen? Frågar åt en kompis.

    • Karin hälsar via mig: Relevant fråga! Ett bra förlag ska hjälpa till med pressbearbetning tycker jag, men så är inte alltid fallet. Jag har alltid gjort en del själv oxå, även när förlaget eller en PR-person hjälpt till. Många bäckar små!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s