”Din tid kommer!”

Dagens gästbloggare är Karin Andersson, marknadsansvarig på Bokförlaget Nona, som svarar på frågor om vikten för debutanter att synas och vilken roll sociala medier kan spela.

Hej Karin! Vad gör en marknadsförare egentligen?

En marknadsförare är spindeln i nätet som har kontakt med många olika avdelningar på förlaget. Jag är bl.a. med och väljer ut säsongens fokustitlar och lägger en plan för dem som sedan presenteras för våra samarbetsparters. Den roligaste delen av mitt arbete är kontakten med engagerade författare och våra återförsäljare/samarbetspartners.

Vilka jobbar du med på förlaget? 

Jag arbetar med de flesta avdelningar på förlaget, men absolut närmast försäljningsavdelningen och redaktionen. Marknadsföring och försäljning går hand i hand, så det är viktigt att ha ett välfungerande samarbete. Vår försäljningsavdelning presenterar och säljer in kommande titlar och vi på marknad presenterar en plan för hur vi ska arbeta med titlarna i våra kanaler. Vi ger även förslag på hur vi kan arbeta tillsammans med återförsäljaren/samarbetspartnern.

Vad tror du är den största skillnaden mellan att jobba med marknadsföring på ett bokförlag jämfört med andra branscher?

När jag jämför med mina tidigare erfarenheter så är den största skillnaden tempot. Utgivningstakten av böcker är oerhört snabb! Jag har tidigare arbetat med marknadsföring i bilbranschen, vilket kanske är motsatsen till bokbranschen. Det släpps flera nya böcker varje dag och nyhetsvärdet är kort. Varje gång jag besöker en bokhandel blir jag förvånad över det enorma utbudet. Och stolt över våra författare och titlar som lyckas sticka ut i bruset! Något som gjorde mig extra glad när jag började arbeta i bokbranschen var det fantastiska community som finns på sociala medier där läsare och författare möts.

Okej. På tal om community … hur viktigt är det att aspirerande författare är aktiva i sociala medier? Påverkar det ert beslut att ge ut? 

Det beror helt på vad det är för typ av bok. Det är såklart alltid väldigt positivt om man är aktiv i sociala medier, men oftast inte avgörande när man debuterar inom skönlitteratur. När man väl skrivit kontrakt och ska ge ut sin bok är det dock väldigt bra att vara aktiv på sociala medier. Det finns flera Facebook-grupper där författare och läsare/lyssnare möts och där kan man som författare vara personlig och bygga upp en fanclub. Personligen tycker jag att Ramona Ivener, Ida Fryklund och Caroline Grimwalker gör detta på ett väldigt bra sätt.  

Är det enklare att få ett ”Ja” om man har 10 000 följare på Instagram än om man är helt okänd?

Om vi får in två manus som håller samma höga kvalité så är nog manuset från personen som har 10 000 följare lite extra intressant. Men jag skulle gissa på att vi skulle ge ut båda. Det allra viktigaste är att vi tror på storyn. 

Och när ni väl fattat beslut om att ge ut, hur ser arbetsfördelningen ut mellan dig och en redaktör?

Det kan säkert skilja sig en hel del från förlag till förlag, beroende på hur man byggt upp organisationen och vad man har för kompetens i de olika rollerna. Hos oss är redaktören främst involverad i den första delen av processen när en bok blir till (manusbearbetning, projektledning, omslag, titel, korr mm). När författaren och redaktören börjar närma sig en färdig story där titel och omslag är spikat och klart börjar jobbet för marknad och försäljning som gör en plan för lanseringen. Vi har en nära dialog med redaktören som vet precis allt om bokens handling och tar med oss det vidare till nästa steg när boken ska presenteras för återförsäljare och samarbetspartners.

PR då? Vad är egentligen skillnaden mellan marknadsföring och PR?

Den största skillnaden är att marknadsföring oftast innebär köpt annonsutrymme, medan PR handlar om en relationsdriven påverkan och innebär redaktionellt utrymme med fokus på traditionell media (TV, tidningar, radio mm). När en bok lyckas få bra PR märks det direkt på genomslaget av en marknadsföringskampanj och även intresset från återförsäljare/samarbetspartners.

Vilka är de vanligaste missförstånden du ser att nya författare har om din roll och marknadsföring?

Jag tror det kan vara svårt att sätta sig in i vad en marknadsföringskampanj kostar och vad man kan förvänta sig för effekt. Det tar tid att bygga ett författarskap och det är tyvärr inget som man löser snabbt genom att göra en annons på sociala medier eller utomhusreklam i köpcentrum eller tunnelbanan. Det som gör skillnad är hur återförsäljare väljer att exponera boken i butik, hemsidor och app, samt hur väl boken tas emot av läsarna. Om din bok ges ut på ett förlag som har en bra relation till återförsäljare/samarbetspartners är det en stor fördel. Man skulle kunna jämföra det med att du kommer ut på en plattform som har flera kontakter och ett inarbetat ”kretslopp”.

Men det är inte alla som blir pubblicerade med hjälp av förlag. Vad har du för marknadsföringsråd till någon som ger ut sin bok själv?

Dra nytta av sociala medier för att bygga upp ditt varumärke. Många läsare tycker att det är kul och intressant att ha en dialog med författaren kring boken. Var med i samtalet och prata inte bara om din egen bok. Tipsa gärna om andra böcker som du gillar. Dela med dig av hur din vardag som författare ser ut och bjud in till en dialog om din bok och kommande böcker. Facebook-grupperna Snacka om ljudböcker, Ljudböcker för alla och Feelgoodfredag är tips på communties för boktokiga!

Och till sist, vad har du för råd till aspirerande författare generellt? Vad kan de göra för att göra ditt jobb lättare när de väl blir antagna?

Din tid kommer! (Ja, Håkan Hellström är en personlig favorit. Jag tycker dock att Otto Knows version är ännu bättre.) Finslipa, förbättra, skriv om och skicka in ditt manus på nytt. När du väl skrivit kontrakt och allt känns fantastiskt bra så njut av den stunden. Nu börjar din resa och hårt arbete väntar. När du träffar ditt PR- och marknadsteam så berätta gärna för dem att du startat en författarsida på Facebook och är redo att dra i gång. Lita på ditt team och att de gör sitt yttersta för just dig och din bok!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s