Efter debuten – topplistor och nya tag

Nu har det gått ett par veckor sedan min deckare ”Fångarna” släpptes som ljudbok och e-bok. Domen har kanske inte fallit helt ännu, men genomslaget börjar klarna. Det verkar faktiskt som att det gått riktigt bra, trots att en del av de ”vanliga” verktygen för en lansering saknas när det inte finns pappersklossar att signera och skicka till recensenter. Vi tar det från början.

Måndag 23 maj släpptes boken på ljudbokstjänsterna. Det naturliga är att fokusera på Storytel eftersom de är så dominerande på marknaden. För att citera sången: ”If I can make it there, I’ll make it anywhere”. Mitt förlag hade gjort ett hästjobb med att sälja in boken för ljudbokstjänster under en turné till huvudstaden. Det är viktigt att också distributörerna går igång på storyn och upplägget, så de är sugna att ge dig synlighet. I slutänden är ju deras mission att servera kunderna det bästa av det bästa, så en bok som de tycker låter halvtrist kommer aldrig få någon bärhjälp. Som tur var gillades Fångarna. Under en dag i samband med släppet fick boken en egen ruta på förstasidan i appen, och sedan hamnade den bland de tio utvalda i veckans bok. Det betyder bra synlighet för alla de tusentals som loggar in för att leta efter något nytt att läsa. Jag antar att man kan säga att jag fick en fin placering i det digitala skyltfönstret.

Förlaget såg också till att skapa en cool boktrailer och slog på stora trumman på sina sociala plattformar. Jag gjorde likadant för mina följare på Instagram. Resultatet var enligt förlaget en fin start som stod sig bra mot andra författares lanseringar. Grafen över läsandet hade en rejäl topp första dagen när alla som jag tjatat skulle lägga boken i sin bokhylla började läsa. Sedan en dipp över Kristi Himmelsfärd, när folk enligt förlaget tydligen lyssnar mindre på ljudböcker (kanske kör de pappersböcker i hängmattan) innan läsandet tog fart igen.

Jag har suttit som klistrad vid topplistorna, dels för Deckare och för alla böcker på Storytel. En bra placering där kan ge en snöbollseffekt. Hamnar du på stora listans topp tio så brukar det rulla på av sig själv. Folk läser för att andra läser, som får ännu fler att läsa. Statistiknörden i mig håller koll på alla placeringar, dag för dag (se grafen nedan).

Listplaceringar på Storytel för ”Fångarna” sedan släppet 23 maj.

Betygen som väller in är också intressanta att följa. De första dagarna låg de skyhögt på runt 4,5 av fem när de som väntat på boken läst den. Plus alla ”early adopters” som är snabba på att läsa nytt i sin genre. Sen började den lite gråare massan komma ikapp. Femstjärniga inlägg fick sällskap av ett par enstjärniga från folk som inte gillade allt förortslang som gängen pratade (hallå, jag kan väl inte skriva dialogen för en nittonåring uppväxt i Husby som i Beck-böckerna, heller) eller som tyckte att det blev tjatigt med allt gängkrig i boken (min reflektion: välj en bok som inte handlar om det då). Nu ligger betyget runt fyran, vilket fortfarande är bra. Jag hoppas att de stannar där någonstans, men risken är ju att uppskruvade förväntningar sätter käppar i hjulet där.

De första recensionerna på Instagram börjar också dyka upp nu. De flesta postar bara om pappersböcker som förlagen skickar till dem gratis, men fler och fler börjar också skriva om ljud (även om de inte får gratisgrejer hemskickade). Har fått några bra recensioner redan och ett fint författarporträtt på Svenska Deckarfestivalens hemsida.

Jaha, det var en kort summering. Hoppas det här håller i sig nu!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s