Annorlunda, forcerad eller ruggigt tät

Veckans gästbloggare är Ulf Kvensler!

Jag googlar på ”Ulf Kvensler Sarek recension”, som jag gjort flera gånger om dagen sedan min debutbok kom ut i slutet av april. På sidan Goodreads har den fått snittbetyget 3.66. Hm. Känns lite lågt med tanke på de reaktioner jag fått i övrigt. Klickar mig in på Goodreads och konstaterar att boken har fått 168 betygsättningar och 27 skriftliga omdömen. Jag börjar läsa omdömena. Överst ligger ett positivt, fyra stjärnor. Sedan en svag trea: ”Snopen av slutet. På ett dåligt sätt. Nej, jag och Årets Bok-juryn är verkligen inte överens.” Därefter två tvåor. En skriver: ”Dra mig baklänges vad den här boken inte var för mig.”  

Det är ju en spänningsroman, så några halvsidesrecensioner i rikstäckande press lär det inte bli. Det gör mig inget. I gengäld är risken att bli totalt nedsablad och tillintetgjord obefintlig, till skillnad från om man skriver en roman-roman. Jag har fått fina omdömen i lokaltidningar runt om i Sverige. Typ ”tre nya deckare att läsa i majsolen”. Lotta Olsson i DN har inte nämnt den än, trots att hon skrivit om spänningslitteratur ett par gånger sedan boken kom ut. Jag är lite besviken över det. Det tåget har nog gått nu. 

Jag läser nästa recension på Goodreads. Läsaren har gjort en utförlig lista över allt som är dåligt med boken. ”Mycket tell istället för show”, ”Jacobs drag blir så extrema att de känns löjliga”, ”Huvudkaraktärerna agerar så ologiskt att hela berättelsen känns forcerad.” Jag scrollar ner och hittar flera hyllande omdömen. Men det är som att de är skrivna i vatten. Just nu väger de negativa omdömena på Goodreads lika tungt som allt det positiva jag hört under en månads tid. 

Jag minns när jag, Erik Blix och Mikael Tornving gjorde en sketch till ett program på SVT som hette ”Lördagsteven”. Det var i slutet av 90-talet och Siewert Öholm var programledare. Hela programmet sändes direkt, även vår sketch, som låg först. Huvudgäst i denna premiär var Lars Molin som just vunnit en Emmy för ”Den tatuerade änkan”. Vi träffade honom backstage och Micke vågade fråga mästaren vad han tyckte om vår sketch. Molin mumlade något om att den möjligen var lite lång. 

Sketchen var sju minuter. Jag skojar inte. Sju minuters rätt osammanhängande parodi på dagssåpor, som var stort i tevevärlden på den tiden. I sketchsammanhang är sju minuter en livstid.  

Programmet spelades in i Göteborg och jag bodde över helgen hos min bror i Mölndal. Det kom en recension i en kvällstidning dagen efter, Aftonbladet eller Expressen, jag minns inte vilken. Vår insats omnämndes med orden: ”Programmet inleds med en helt katastrofal sketch av Erik Blix.” Just då var jag glad över att Erik var mer känd än mig. Jag gick runt som bedövad resten av helgen, svarade knappt på tilltal, kunde inte tänka på något annat än att jag skämt ut mig själv offentligt. 

Så illa bekommer mig inte omdömena på Goodreads. Men den kvällen tänker jag ändå att det är bäst att jag inte bränner några broar till tevevärlden, min trygga plats som jag varit verksam i under många år. Mitt inhopp i bokvärlden kan bli kortare än jag hoppats. 

Nästa morgon är en lördag, Lotta Olsson skriver i DN om nya deckare, och nu har hon läst ”Sarek”. Hon kallar den en ”ruggigt tät thriller”.

Mina axlar sjunker ner, andhämtningen blir lite lugnare. Jag dricker mitt kaffe och gläds åt andra som får fina recensioner. Det gör jag inte alltid. Det beror på dagsform.

Finns det någonting av det jag läst på Goodreads som är värt att ta till sig? Absolut. En del har jag hört tidigare, under arbetet med bokmanuset, formulerat på lite andra sätt. Annat håller jag inte alls med om. Vissa på Goodreads upplever boken som ”annorlunda”, till och med ”udda”. För någon som ofta ansetts vara hantverksskicklig och pålitlig snarare än nyskapande låter det som ljuv musik. 

Avvägningen mellan att å ena sidan ta till sig kritik och å andra sidan hålla fast vid sin vision lär jag få leva med. Men ju äldre jag blir, desto mindre övertygad blir jag om min egen genialitet. Det hjälper. 

Ulf Kvensler debuterade i april med Sarek på Albert Bonniers förlag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s