Dags att välja inläsare? Tänk såhär!

Utvecklingen går fort, hörrni. Utgivningsprocessen har sett rätt likadan ut senaste decennierna tills ljudboken kom och sabbade allas balans. Hur många spaltmeter har inte skrivits redan om det här skiftet från papper till digitalt, ett stålbad som de flesta branscher redan gått igenom? Spotify startade liknande diskussioner för ett decennium sedan. Hur skulle de stackars musikerna kunna leva nu när de fick betalt per lyssning? Skulle folk sluta köpa CD? Allt det där förtjänar ett eget inlägg senare i höst, men idag ska vi prata om en viktig aspekt av ljudboksrevolutionen: uppläsaren. Närmare bestämt hur man väljer rätt.

Jag har säkert nämnt det tidigare i ett inlägg (jag ligger oftast lågt med det för att inte låta som att jag sitter på höga hästar), men jag är doktor i marknadsföring också. När jag förklarar det för farfar-generationen så säger jag att jag jobbar med reklam, en grov förenkling som de förstår. När jag pratar med min generation så säger jag att jag vet det mesta om hur man bygger varumärken. Den logiken är guld värd när man ska välja uppläsare, eftersom det är precis det du väljer: ett namn. Ett varumärke. En samarbetspartner. Någon som också ska ha sin signatur på ”produkten”.

Det viktigaste du bör tänka på är vilken uppläsare som känns bäst för din bok. Vems profil matchar ditt innehåll bäst? Då pratar jag inte om att rösten låter precis som du som författare gillar, eller att du lyssnat mycket på just den personen och är ett fan. Nej, jag pratar om deras ”varumärke” passar den stil du försöker uppnå. Enkelt sagt: man väljer inte Stefan Sauk för att välja in sin romancebok. (Eller så gör man det för att vända upp-och-ner på allting, men det kanske inte är det en debutant ska experimentera med). Sauk läser Hamilton, krim och ”gubblit” (alltså chicklit fast för 50+ män). Katarina Ewerlöf läser relationsdramor och en del spänningslitteratur med aningen mjukare framtoning. Ett lik hittas (inget blod tack!) och kommissarie Anna Annasson ska lösa det. Perfekt. De är etablerade varumärken på ljudboksmarknaden och när folk ser deras namn så förväntar de sig en viss typ av innehåll. Begränsande kanske du tycker, men det är en enorm möjlighet, särskilt för en okänd debutant, om du använder det till din fördel.

Några böcker inlästa av Jonas Malmsjö, böcker med liknande målgrupp som min debut.

Jag ”valde” Jonas Malmsjö som inläsare till min bok för att han var populär (en av de fem mest lyssnade i Sverige – ja, jag googlade såklart topplistorna) och har läst in liknande alster tidigare. Min målgrupp känner honom och gillar det han gör. Han har följare, flera tusen faktiskt, som börjar med att kolla vad Jonas läst in när de ska välja bok. Verkar storyn spännande så kör man. Märk ordningen. Uppläsare först. Bok sen. Sen handlade resten om pengar och tur. Förlaget ville satsa på boken och investera in en bra uppläsare. Jonas hade tid och lust att spela in. Jippi!

Om vi ska bli teoretiska ett ögonblick och använda begrepp från marknadsföringens värld så kan man säga att Jonas blev en slags ”partner brand” för mig, ett varumärke med kännedom på marknaden som hjälpte okända mig att lyfta lite. En kompis som tog mig under armen och presenterade mig för folk på festen. En hjälpande hand. Mot betalning, förstås. Alltså någon slags lyxeskort … öh … strunt samma. Ni förstår vad jag menar. Det kända varumärket hjälper det okända. Det är en av de stora vinsterna med uppläsare. Du får mer än en bra röst.

Visst ska rösten funka för ditt manus, visst krävs det att det finns en ekonomi att satsa på en bra uppläsare hos ditt förlag, men just frågan ”vem är den mest uppskattade inläsaren som gör min sorts böcker” är mycket viktigare än vad jag som författare personligen gillar för röster. Who cares? Jag ska ju inte köpa min egen bok, eller hur?

Så mitt råd är att satsa mot stjärnorna och välj den inläsare på topplistan som passar ditt manus (inte din personlighet) bäst. Gör sedan en reservlista med andra namn ifall det första är uppbokat eller för dyrt. Håll hela tiden passformen mellan inläsarens varumärke/följarskara och ditt manus i åtanke. Lycka till!

4 reaktioner på ”Dags att välja inläsare? Tänk såhär!

  1. Precis så tänker jag också. Eftersom jag själv nästan uteslutande väljer bok efter uppläsare. I mitt fall Gunilla Leining. Man har begränsat med tid att lyssna på böcker och då lägger jag inte tid på uppläsare jag inte gillar. Blir det någon annan uppläsare är det mer för att jag vill lyssna på någon ”skrivkompis” bok eller en jag verkligen vill läsa men inte hinner själv.

    • Och det svåra blir att som avsändare av en text försöka tänka bort sina egna preferenser. Att tänka vad som är bäst för boken och framför allt vad ”målgruppen” gillar och inte direkt gå på sin egen läsarfavorit (även om Gunilla nog är ett bra säkert kort =) )

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s