Att bygga sitt varumärke som författare

Veckans gästbloggare: Kristina Dowling!

Innan de sociala mediernas intåg handlade författandet för det mesta om att publicera sin bok, förlita sig på att förlaget skötte marknadsföring, bokade in signeringar och intervjuer för att ge boken bra PR och spridning. Idag 2022 ser det helt annorlunda ut och för den som precis har skrivit klart en bok och ska börja marknadsföra den, kan det nya klimatet te sig både överväldigande och en smula skrämmande trots fortsatt stöd av förlag. Jag tycker istället att det har skett ett väldigt positivt ”maktskifte” där mycket av marknadsföringen, PR och spridningen plötsligt ligger i författarens händer. Tack vare sociala medier kan vi genom Instagram, Tiktok, Twitter etc få en liten inblick i en författares vardag och på så vis blir författaren inte bara ett namn tryckt på en bok utan en person vi kan relatera till. Så fort jag hittar en ny författare jag tycker om vill jag genast veta mer och se om de finns på sociala medier. Just denna nyfikenhet hos människor ger en möjlighet att bygga sitt eget unika varumärke online.

För att ge ett exempel. För drygt ett år sedan satt jag och slet mitt hår över mitt nästan färdiga manus och kände för första gången att jag var väldigt ensam i mitt skrivande, där fanns ett behov att hitta ett community med likasinnade. Både bokbloggare, bokälskare och författare. Och det var då jag av en slump hittade till det svenska Bookstagram – vilket är grenen av Instagram för bokfantaster. Min bok var inte ens färdig, men jag började lägga ut snuttar och knyta kontakt med massvis av nya människor. Det var ett helt fantastiskt sätt att boosta självförtroendet som författare och få pepp och stöd i sitt skrivande. 

När jag ett par månader senare skrev kontrakt med Seraf förlag tog det ytterligare fart. Jag började på riktigt marknadsföra min kommande mysrysliga urban fantasy Eira Martell – Flickan av Mörkret – den första i serien, även om utgivningsdatumet då låg drygt ett år bort. Kanske inte via den vanliga vägen med enbart fina omslagsbilder då det skulle dröja innan något sådant ens var klart, men jag ville dyka djupare och låta mina följare lära känna mig som författare och person och skapa det varumärke jag nämnde ovan. Ett varumärke som skulle vara personligt utan att bli för privat, engagerande, lättsinnigt och ett konto där alla skulle kunna känna sig inkluderade. 

För mig fungerade det att, utöver snuttar ur Eira, göra en djupdykning bland världens mest hemsökta platser eftersom det gick så hand i hand med genren jag skriver i. Här kunde jag kombinera två av mina största intressen – historia och det ockulta. Då min bok även innehåller historiska inslag såsom häxprocesser, trolldomsböcker, folktro och magi genomsyrades flödet även av det. Det har även varit viktigt att kontot känns äkta och genuint och inte enbart en ”tillvaro på rosa moln” som oftast syns på sociala medier. Att med humor få visa hur fantastiskt det är att få skriva, men också hur förbaskat eländigt och svårt det kan vara vissa dagar när inspirationen och motivationen tryter. 

Att skapa sitt varumärke har för mig varit nästan ett heltidsjobb, eftersom jag anser att du måste lägga både tid på ditt eget konto och engagera dig i andras. Sociala medier ger dig tillbaka exakt så mycket du själv investerar. Därför är mitt råd till aspirerande författare där ute att inte vänta på att skriva klart boken eller signa förlagskontrakt. Börja redan nu att skapa dig ett namn. Hitta ditt unika varumärke. Skriver du feelgood där det finns inslag av bakning – låt följarna hänga med in i köket. Skriver du deckare, varför inte göra inlägg om intressanta och krypande mordfall i Sveriges historia. Och så vidare. Och mitt allra bästa tips om du känner att du inte riktigt vet var du ska börja – följ andra konton och inspireras.

Eira Martell – Flickan av Mörkret utkommer i oktober på Seraf förlag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s