Vår tids stora skrivsanning 1/2: den fantastiska karaktären

Idag blir det flum från min sida. Jag har nämligen gått och tänk på sanningar och paradigmer de senaste veckorna och vill testa idéerna på er. Idag ska vi gå in till kärnan av skrivandet och de där grundteserna som vi lever vårt skrivliv efter. Sen ska vi ifrågasätta dem. Efter det blir det kaffe och slösurfande på sociala medier för att rensa skallen. Okej med dig?

Utgångspunkten är de axiom som vi får matat i skrivkurser, här på bloggen, i tidningen Skriva och på annat håll, saker som är så självklara att vi inte ifrågasätter dem. De presenteras som grundregler för skrivande som vi accepterar rätt snabbt för att alla går efter dem, men betyder det att de är universella sanningar? Jag tänkte titta närmare på två av dem: karaktärens betydelse (idag) och antalet perspektiv i en berättelse (nästa vecka). Är de regler? Eller bara trender?

Det har sagts så många gånger att det tas för sanning: ”karaktären först”. Kort sammanfattat kan man säga att denna regel påstår att så länge du har bra/djupa/engagerande karaktärer så har du en grundplåt till en bra bok. Du kan komma undan med en platt mordhistoria (lik hittas, ledtrådar leder vidare till mannen i skogen som gjorde det) så länge som polisen som utreder är intressant och du älskar hen. Feelgood-boken du läser följer det klassiska receptet som du läst så många gånger förut, men du gillar ändå just den här boken för att karaktärerna är så mysiga. Andra varianter på denna trend är ”karaktärerna är viktigast” eller ”det är karaktärerna som gör en bok minnesvärd”. Är det här en sanning? Eller bara ett gott råd? Eller kanske till och med en trend som vi är så djupt inne i att vi inte ser skogen för träden?

I mitt skrivande försöker jag förstås också få fram starka karaktärer, personer som kontrasteras mot varandra och där läsaren kan välja en favorit. I min debut är Fredrik en impulsiv, naiv men lojal kille som är lite vänster i sitt tankesätt. Mycket hjärta, inte alltid så eftertänksam. Johan däremot är en riktig nörd, lite stel, visar inte så mycket känslor och rätt långt till höger i sin människosyn. Genom att sätta dem tillsammans i olika scener händer saker och jag hoppas att läsaren känner mer för en av dem, beroende på vem man är. MEN varken Fredrik eller Johan är något annat än spelare i en historia, där plotten är det som driver boken framåt. Jag vill inte att läsare ska kunna gissa vad som händer härnäst bara för att hen har läst många böcker och kan den typiska urhistorien. Karaktärerna blir en ingrediens i soppan.

Vad är alternativet då? Att hitta på ännu en mordhistoria där ett lik hittas i början och så grips någon i slutet. Gäsp. Istället lägger jag fokus på huvudpersonen, polisen som utreder fallet och gör den personen så intressant som möjligt. Konstigt namn. Mörk hemlighet. Resultatet är Felicia von Kobelsson, uppväxt på barnhem, bipolär, har slagit ihjäl en kille innan hon blev polis och med en förkärlek för semlor. Det här kan också bli en bra bok – och efteråt ska det samtalas om hur spännande Felicia är, jag till och med döper hela min bokserie efter henne ”en Felicia von Kobelsson-deckare” – men ingångsvärdet är karaktärerna först.

Jag vill kalla ”karaktären först” för en grundsanning i vårt skrivliv idag eftersom vi matas med den i så många skrivkurser och eftersom huvudpersonerna i böckerna många gånger blivit fixstjärnor, i alla fall i min genre (crime). Det är inget dåligt i sig, men min poäng är att det inte MÅSTE vara så. Det går att ha en spännande historia och så hittar man på karaktärer som gör det mesta av dem. ”Storyn först” alltså.

Hur jobbar du? Kommer det en karaktär till dig som du bara måste skriva en historia till? ”Hon kom och knackade mig i huvudet om och om igen tills jag skrev boken”? Eller börjar du som Stephen King med en ”Tänk om”-fråga och så får karaktärerna komma sedan?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s