
Vad har ni för erfarenheter av (betalda) lektörer?
Sabina: Jag har bara bra erfarenheter. Jag har dock inte haft så många, men de jag har haft har lyft mina manus. Jag har också valt dem noga i förväg innan jag bestämt mig för just denne lektör.
Sara: Jag har bara använt mig av en lektör en gång, och det var en väldig bra erfarenhet som gav mig nya ögon på Vargdräparen, som senare också gjorde omskrivningen tillräckligt bra för ett förlagsavtal. För att få en bra erfarenhet tror jag att det är viktigt att hitta en lektör som passar en själv och det problem man vill ha hjälp med.
Emeli: Jag anlitade en lektör då råmanus var klart till min första text, hon skrev ett långt utförligt utlåtande som jag tyvärr inte riktigt hade kapaciteten och kunskapen att ta till mig. Jag absorberade allt “beröm” men resten blev för abstrakt för att jag verkligen skulle kunna använda det praktiskt. När jag ser på manuset nu så har det gått i riktningen hon pekade ut men vad jag hade behövt i det stadiet var nog en manusutvecklare som givit handfasta råd om hur jag skulle gå vidare.
Emma: Jag har också bara bra erfarenheter, så bra att jag blev lektör själv! Sista svängen med Outsäglig sorg och saknad anlitade jag både en lektör som aldrig hade sett mitt manus tidigare och tog hjälp av en vän (och numera kollega) som hade läst det flera gånger innan, och det går inte att överskatta hur mycket det hjälpte. Jag instämmer med Sara om att man måste välja noga och gärna ha lite koll på vad man behöver hjälp med för att kunna hitta rätt i djungeln av lektörer.
Isabelle och Ralph: Vi anlitade lektören Annica Wennström. Det gav verkligen ett lyft åt texten och speciellt dramaturgin blev bättre efter att hon läst. Hennes kommentarer fick oss att utveckla karaktärerna och slutet blev bättre.