Många böcker blir det

Idag är det exakt fem veckor kvar till min debut. Den 15 juli smäller det.

Ni får med andra ord ha lite överseende med att kommande fem-sex måndagsinlägg på Debutantbloggen sannolikt kretsar väldigt mycket kring att Nya grannar och gamla ex släpps på alla plattformar, och att jag skamlöst uppmanar er att gå in på exempelvis Storytel för att spara boken i er bokhylla redan nu.

Så var det sagt, for now.

Annars tänkte jag med detta fem-veckor-kvar-till-debuten-inlägg försöka skingra de nervösa tankarna genom att köra en liten allmän statusuppdatering kring var jag står i samtliga mina skrivprojekt. För ja, många böcker verkar det faktiskt bli…

Bok 1 – Nya grannar och gamla ex

Debuten. Här är det alltså bara väntan som återstår, och det är som sagt den 15 juli som gäller. Och ska jag vara helt ärlig är väntans tider rätt så olidligt, jag hade gärna rivit av det här plåstret för längesen. Jag är en sån som vill ta tag i saker omedelbart och få dem överstökade, men jag ska ändå försöka göra mitt bästa för att njuta så mycket som det bara går av den här tiden.

Samtidigt inser jag givetvis att det kommer bli en rejäl utmaning att nå ut genom bruset, att få folk att läsa min berättelse. Förlaget har dessutom, vänligt nog, påtalat att första tiden är extremt viktig för hur boken ska gå. Så det här känns verkligen kanon… Sa vi att Debutantbloggen handlade om ångest och vedermödor? Joråsåatte.

Bok 2 – Singelklubben

Ja, nu kan jag faktiskt avslöja titeln! Boken handlar om två väninnor som försöker starta en singelklubb i Söderköping, men det går naturligtvis inte riktigt som de har tänkt sig… Tyvärr är den inte based on a true story, det hade nästan varit för bra för att vara sant, men jag törs verkligen utlova en historia utöver det vanliga.

Boken har redan varit hos både förläggare och redaktör, och är just nu i korrläsarens klor. Eric Thunfors har återigen skapat omslaget, och förhoppningsvis kan jag dela med mig av denna fantastiska skapelse inom kort. Uppläsare till ljudboken blir ingen mindre än Gunilla Leining, och preliminärt släpps hela kalaset i slutet av 2024. Det kommer att bli grymt!

Bok 3 – Arbetsnamn: Vaffanculo

”Vaffanculo” är italienska och betyder något i stil med ”dra åt helvete”, eller till och med ännu värre, och det är väl ungefär vad jag har ägnat mig åt det senaste halvåret…

Titeln är med andra ord väldigt (extremt!) långt ifrån spikad, men min förläggare har åtminstone gett grönt ljus till själva idén. Och min hisspitch är typ så här: ”en humoristisk och varm feelgoodroman om friktionen som uppstår i mötet mellan det svenska och italienska. Det är en berättelse om ett oväntat och komplicerat föräldraskap – men framförallt är det en historia om att det aldrig är försent att bli den pappa man vill vara för sina barn.”

Däremot har förläggaren inte läst ett ord av vad jag skrivit än, så det kan ju bli riktigt spännande när det väl är dags… Jag har hursomhelst deadline dagen före debuten (14 juli), och i skrivande stund sitter jag och knådar mitt råmanus om cirka 90.000 ord. Men sanna mina ord – den här boken kommer bli riktigt jävla bra!

Bok 4 – Arbetsnamn: Parkering förbjuden

Bok 4 blir utan tvekan den hittills bästa berättelsen jag någonsin har skrivit, för så tänker jag alltid innan jag ens har börjat… Jag har följaktligen inte skrivit ett endaste ord på den här rackaren än, det blir först under augusti, men jag har redan boken hyfsat klar för mig. Och som det känns nu ska den bli galet kul att skriva!

Det här är en feelgood som bland annat handlar om det som polisen kallar särskilt utsatta områden, en finlandssvensk lapplisa, försvunna katter och en nedläggningshotad förskola. Men mest av allt är det en historia om att alltid stå upp för det som är rätt.

Många böcker blir det.

Vad tror ni, kan det bli nåt av allt det här svamlet?

Lämna en kommentar