Lördagsenkäten: Hur lång tid tog det att skriva din debut?

REICHARD & REICHARD

Manuset var en kladd i flera år. Sju, åtta meningar i ett worddokument bara. Sedan började Jocke skriva på en annan historia. 2018 sammansmälte Jockes historia med grundidén i worddokumentet och han började skriva på det som idag är “Medaljmorden”. Sedan blev det ett uppehåll på ett par år fram till 2021 när vi gemensamt började skruva upp tempot för att “bli klara någon gång”. Så antingen tog det sju-åtta år att skriva boken, eller så tog det drygt två år. Eller kanske ett halvår i effektiv tid. Det finns fler sätt att se på det 🙂

ALEXANDRA

Jag tror jag vinner tävlingen om längst process! Första utkastet kom till under en skrivarkurs på Lule Tekniska för snart elva år sedan. Efter det jobbade jag ganska hårt med manuset, skickade in till olika förlag och fick faktiskt några positiva refuseringar. Började med en ny version, men saker som graviditet och nytt jobb kom ivägen och gjorde att det blev en väldigt splitrad skrivarresa. Men vid något tillfälle för ca två år sedan kände jag att det var dags, att manuset förtjänade att färdigställas. Och här är vi nu!

MATHIAS

Det ärliga svaret är att jag vet faktiskt inte. I tidstämplar till Worddokument kan jag se att det fanns någon form av embryo redan i början av 2020, men sedan låg berättelsen även i träda under långa perioder innan jag till slut skrev på för Bokförlaget Nona under våren 2023. Om jag fick uppskatta tiden då jag på något sätt, åtminstone veckovis, jobbade aktivt med berättelsen skulle jag ändå säga nästan två år. Som jämförelse håller jag idag istället ett tempo om en berättelse i halvåret.

JENNY

Jag vet exakt när jag började: i sept 2019. Sedan skrev jag intensivt under ht 2019 och vt 2020. Sedan la jag undan texten i flera omgångar, lät den vila. Ht 2021 kom jag in på Ölands folkhögskolas skrivarskola och där jobbade jag hela året med manuset, pysslade under sommaren 2022 tills jag var så nöjd jag kunde bli. Sen tog det mig ett halvår innan jag skickade till förlag. Från kontakt med förlaget till utgivning tog det ett år. 

EMMA

Jag skrev den första diktsviten till diktsamlingen i januari 2020. Sen kom resten av råmaterialet hösten 2020, främst i november 2020. Sen bearbetning, redigering och inskick till förlag 2021. Sen kom refuseringar och en paus till hösten 2022. Intresse från förlag sent hösten 2022. Förlagsavtal i maj 2023. Redigering vintern och våren 2024. Debuten blir i oktober. Så ja. Det var inte precis någon snabb process.

Lämna en kommentar