Enkät: Vilka andra konstformer har inspirerat dig i ditt skrivande?

Veckans enkätfråga handlar om andra konstformer och inspiration. Vilka röda trådar finns mellan olika konstformer hos debutanterna?

MATHIAS

Poddar och radioprogram räknas väl med största sannolikhet inte som några vedertagnas konstformer, men det är nog det närmaste jag kan komma. Jag gillar att inspireras och sno idéer från vardagliga anekdoter och nyheter – men framförallt från hur människor uttrycker sig språkligt.

JENNY

Jag blir väldigt inspirerad av musik och sångtexter. Antingen en textrad eller själva stämningen i en låt kan sätta igång fantasin. Förutom det är teater och scenkonst en stor inspirationskälla. Jag började att skriva just för teater och jag ser ofta min text som i scener. För mig hjälper det att hitta närvaron, då det bara är här och nu som gäller i en teaterscen.

EMMA

Jag är rätt visuell som person, så för mig är filmer och serier väldigt inspirerande. Allt med science fiction, ja tack! Det är något med det visuella uttrycket, storheten i både rymden och mänskligheten som sätter fart på mina idéer. Litteratur i olika former är förstås också viktigt, och sedan tackar jag inte heller nej till konst, musik och teater. Men filmer/serier är liksom det jag lättast (och snabbast) blir inspirerad av i mitt skrivande.

ALEXANDRA

Musik, mycket, särskild textbaserad sådan, som visor. Kan ofta hitta en rad eller två som hugger tag i mig och sen kan utvecklas till en större idé. Ibland önskar jag att böcker hade soundtracks, för att jag själv har en stark känsla av vad som borde vara bakgrundsmusiken till det jag skriver.

JOCKE OCH CARRO 

Vi blir båda inspirerade av musik och sångtexter! Vi hämtar även inspiration från TV; främst debatter, samhällsprogram och dokumentärer. Men egentligen kan man få inspiration från det mesta, en tur till ett konstgalleri, ett besök på en teaterföreställning… Det gäller att hela tiden vara öppen och nyfiken för nya infallsvinklar och intryck!

Vilka konstformer inspirerar dig? Skriv gärna en kommentar och berätta!

Lämna en kommentar