Lev kreativt – vecka 2

Jag är tillbaka från min skrivar-resa i Frankrike och fortsätter arbetet med manus två hemma i Sverige. Samtidigt följer jag Julia Camerons bok Lev kreativt (The Artist’s Way) och vi har kommit in i kapitel 2 som har titeln Recovering a Sense of Identity. I det här inlägget återupptäcker jag kraften i morgonsidor och skriver mig fram till en idé.

Morgonsidor rocks!

Jag har fortsatt med morgonsidorna och jag återupptäcker hur viktiga de är. Under de nio åren som gått sedan jag först läste Lev kreativt har jag fortsatt att i perioder alltid börja dagarna med att skriva tre sidor text. Enligt Julia finns det inget fel sätt att göra morgonsidor, det måste inte handla om något speciellt och måste inte vara bra text. Det handlar bara om att få ur sig tre sidor och sedan lägga undan boken man skriver i. Man ska inte ens läsa om det man skrivit.

Det känns ibland som en meningslös sysselsättning och det jag skriver handlar ofta om vad jag gjorde under gårdagen och vad jag vill göra idag, om jag har något jag måste hinna med och inte får glömma – inte särskilt spännande alltså. Men det är något med den där regelbundenheten att bara få ur sig text som gör att jag känner mig på väg framåt. Det ger mig en riktning och styrfart. Nu när sommaren breder ut sig och mina dagar inte alls är lika bundna vid scheman och måsten, samtidigt som jag måste arbeta med text och vara produktiv, är det lätt att bli lite vilsen. Min partner jobbar fortfarande tre veckor till innan vår gemensamma semester börjar så jag måste styra upp mina dagar på något smart sätt. Morgonsidor väldigt hjälpsamma med detta.

Konstnärsdejt

Det finns en annan regel att förhålla sig till när man jobbar med Lev kreativt. Förutom morgonsidorna ska man ta ut sin inre konstnär på en dejt. Det kan vara att gå till ett museum, besöka en vacker park, ha en pysselstund – vad som helst som ens inre konstnär/ens inre barn tycker om att göra. Det ska inte vara jobb, det ska vara lek.

Det här har konstigt nog varit det svåraste för mig att få till. Jag glömmer ofta bort att hitta på något och efterkonstruerar allt som oftast. ”Den där fina butiken du gick in i för att kolla på fotografier, det kan ju räknas som en konstnärsdejt!” Fast grejen med dejter är väl att man planerar dem i förväg, tänker ut något speciellt och sedan genomför det…

Förra veckan blev ju hela vistelsen i Frankrike som en äventyrlig konstnärsdejt, men den här veckan har jag ännu inte hittat på något. Och nu börjar veckan gå mot sitt slut. Jag måste helt enkelt komma på något för lördag eller söndag! Tar tacksamt emot tips!

Konstnärsdejt i Frankrike kan innebära att fota snäckskal på stranden

Veckans tema i Lev kreativt

Texterna i det här kapitlet av Julias bok har känts mindre angelägna för mig. En stor del av essäerna har handlat om människor i ens närhet som inte stöttar en kreativitet och hur man ska bli medveten om det. Lite fortsättning på diskussionen i första kapitlet som handlade om historiska fiender som har sårat en kreativt. Om det skrev jag i fredags här.

Lyckligtvis verkar jag inte ha så många sabotörer, crazy makers eller toxiska lekkamrater i mitt liv. Tvärtom upplever jag att de flesta i min närhet absolut stöttar och uppmuntrar mitt skrivande. Kanske har jag blivit noggrannare med vilka jag släpper in på livet och vilka som, i alla fall i vissa sårbara perioder när jag känner att jag måste skydda min inre konstnär mer, fått kliva tillbaka ett par steg?

De texter som landade bäst i mig den här veckan handlade om uppmärksamhet. Hur lätt det är att missa nuet och allt som faktiskt händer runt om oss hela tiden. Att uppskatta detaljerna i det som vi har just nu, i stället för att alltid önska oss någon annanstans, eller till en annan tid.

Jag kommer att tänka på Leonard Cohens ord:

Kanske är det min konstnärsdejt den här veckan: en långpromenad i sommaren med Cohen i lurarna! Medan jag promenerar kan jag fundera över en av övningarna som jag inte har gjort än: Gör en lista med tio förändringar som du vill göra i ditt liv, från stort till smått.

Stanna upp och lägg märke till detaljerna

1. Om du hade fem andra liv att leva, vad skulle du syssla med i dem?

2. Vilka människor i din omgivning stöttar dig i dina kreativa strävanden?

3. Om du skulle rabbla upp tjugo saker som du älskar att göra, vilka är det? Gör du dem tillräckligt ofta?

Lämna en kommentar