Leder recensioner till köp?

Det verkar finnas två skolor av författare: De som kastar sig över recensioner och de som undviker dem som pesten. Men oavsett vad man känner för dem, så existerar de. Frågan är, har de någon effekt på försäljningen?

Förra veckan fick jag min allra första bokrecension. BTJ gav Vi är bara inte vänner längre ett helt gäng fina ord, och beskrev den som “en läsvärd ungdomsroman att relatera till och bli drabbad av”. När jag läst den raden var det som att de bokrelaterade spänningarna i mina axlarna släppte lite. Minst en person utanför mig och förlaget uppskattar boken. Den är inte totalt skräp.

När det gäller just detta omdöme finns det såklart en tydlig funktion. BTJ (Bibliotekstjänst) skickar regelbundet ut häften till landets bibliotek, och många beslut om inköp görs med detta som bas. Att få fina ord i BTJ-häftet är såklart ingen garanti för många inköp, men det är absolut ett bra steg på vägen.

Udrag ur BTJs recension.

Men andra recensioner då? Tidningar? Sociala medier och bloggar? Driver synlighet på någon av dessa plattformar faktiskt försäljning? I vissa fall är svaret ett glasklart ja. Varenda bokhandel har numera #BookTok-hyllor fyllda med titlar som blivit uppmärksammade snackisar online, men de flesta förstår nog att det är få författare förunnat att få den typen av spridning.

Vanligare är såklart att få en recension på ett bok-konto på Insta med en eller två tusen följare – många av dem själva författare som hänger på Bookstagram mer för att nå ut med sina egna böcker än för att hitta ny läsning. Ofta är kostnaden för detta dessutom ett recensionsexemplar skickat på vinst och förlust. Har du skickat ut tio böcker och får två recensioner som leder till fyra köp har du i slutändan gått back. Det är alltså inte värt besväret … Eller?

Istället för att räkna sålda ex per recension kan vi se saken lite bredare. För det finns andra värden utöver att skapa en omedelbar försäljning: 

  • Att synas och bygga sig ett namn är en bra investering för framtiden. Vi människor gillar saker vi känner igen, och många köper gärna namn de känner igen!
  • Att få en väl genomtänkt och utförlig recension kan ge oss bra insikter om vad som funkar eller inte funkar i vårt skrivande – även om man såklart måste komma ihåg att en persons åsikt är just en persons åsikt. 
  • Kanske vill du ha en blurb att sätta på din hemsida? 
  • Långsiktighet! Är du som jag kollar du upp recensioner av en bok innan du köper den, oavsett när den släpptes. En positiv recension skriven idag kan vara det som hjälper någon att ta sitt köp-beslut om två år. 
  • Ingång till ditt författarskap. En recension av din nya bok kan vara det får läsare att upptäcka din förra.
  • Algoritmerna. De är komplexa och ändras ständigt, men en sak vet vi: Ju fler ställen din bok omnämns på, ju högre upp i sökresultat dyker den upp. Läser 1000 personer en recension utan att köpa boken kan det fortfarande hjälpa andra att upptäcka (och köpa) den.

Ska du då satsa på att få ut din bok till recensenter? Det lämnar jag helt åt dig. Det ser såklart olika ut beroende på om du är egenutgivare eller har ett förlag i ryggen. Bokens genre och tema ger också helt olika förutsättningar. Men jag uppmuntrar alla att ta frågan “Är det värt det?” lite längre, och klura på vad ditt mål med recensionerna är.

Berätta gärna vad du tänker!

Alexandra Dahlberg

@alexandraskriver

Lämna en kommentar