Lördagsenkäten: Föredrar du att skriva början eller slutet?

EMMA

Början! Jag vet sällan vad som kommer hända i slutet förrän jag är en bit in i projektet. Men, som undantaget som bekräftar regeln, så skrev jag faktiskt sista diktsviten i min diktsamling först. Diktsviten var ett tävlingsbidrag (som jag erhöll ett hedersomnämnande för) och var på sätt och vis det som väckte hela tanken om en diktsamling.

MATHIAS

Jag föredrar definitivt att skriva början, för då har jag som mest inspiration och är bara extremt ivrig att få komma igång. Det är samtidigt väldigt sällan som jag har en idé om hur något ska sluta, däremot vet jag alltid hur det ska börja – så jag antar att det också finns ett visst mått av både bekvämlighet och trygghet i mitt svar.

JENNY

Jag börjar med början och har kul i första fasen. Allt är möjligt och det är en chans att lära känna huvudpersonens värld. I redigeringsfasen är början svårast. Det är så viktigt att fånga läsaren redan på första sidan. Det är mycket press. Slutet är lättare i alla fall när jag väl vet hur det ska sluta. Men det är mycket press på slutet också. Det är det sista läsaren tar med sig när den lägger ifrån sig boken! Haha, allt är svårt!

ALEXANDRA

Början! Jag kan hoppa rätt vilt när jag skriver senare innan, men jag behöver en liten kick-off som börjar på samma plats som läsaren. I den fasen är ju ofta allt pirrigt och roligt med skrivandet också – som en första kärlek. När jag når slutet har vi en mer långvarig relation, som kräver annat än endorfiner för att hålla levande. Ofta blir texten där mer hållbar också, medan början ofta skrivs om både en och två gånger längs vägen.

REICHARD & REICHARD

Början. Man känner att man har en historia att berätta och möjligheterna är nästan oändliga! Man har inte hunnit fastna någonstans, och inte hunnit tröttna på sig själv ännu. Mot slutet är det mer våndor. Självkritiken har smugit sig fram från sin fula vrå och eftersom manuset fortfarande är “rått” så är det oftast ganska stökigt. Lösa trådar måste flätas ihop och dessutom MÅSTE slutet bli någorlunda tillfredsställande. Början är bara fred och frihet och inspiration.

Lämna en kommentar