Skrivhörnan

Kikar man på mytosen runt författare verkar många ha skrivit hela romaner på café-servetter, eller gjort en Jan Guillou och vägrat annat än en speciell skrivmaskin som är svår att hitta bläckband till. Men hur är det med oss andra? Hur, och var, skriver vi?

Själv kan bara skriva på en enda plats. Det är i min lilla strandstuga med havsutsikt. Vädret måste matcha stämningen i scenen jag just nu jobbar på, och vattnet ha den där specifika nyansen mellan blå och grön som triggar min inspiration. I luften ligger helst av allt en svag doft av syren, med en hint av lavendel.

Nej, det där är såklart hittepå. Skulle jag ha några större krav på under vilka omständigheter jag kan skriva skulle det inte bli några böcker . Däremot har det hjälpt mig mycket att officiellt avsätta en plats som min skrivarhörna. Den används kanske inte enbart som det. Den är även arbetsplats, Minecraft-dator för barnet och Overwatch-station för mig. Det är helt enkelt ett skrivbord med många funktioner, men jag har ändå försökt rama in den med saker som ska inspirera mig till att vara kreativ.

En ovanligt städad dag vid skrivbordet.

Så var är inspirerande? Det är ju upp till var och en. Vissa funkar bäst när de har en neutral omgivning. Jag lutar mer åt något slags organiserat kaos. Eller njä, helt ärligt är det rätt o-organiserat. Här trängs en karta över världen i Wheel of Time med vykort med omslag från gamla Penguin-böcker. Teckningar, biljetter från resor, en tavla min farmor har broderat, porslinsfigurer från min barndom och en kork från en champagne-flaska från ett minnesvärt tillfälle. På väggarna bakom mig finns en enorm Spice Girls-affisch och tavelhyllor där jag placerat min samling av Stolthet och fördom-utgåvor. Och några rankor med plastblommor.

Mer av en standard-dag vid skrivbordet!

Det är helt enkelt en röra av saker som gör mig glad från nu och då. Det skulle inte vara allas skrivarfristad – men det är min! Oftast blir det belarmat med extra grejer. Tomma energidrycksburkar, papper från skolan, anteckningar jag glömt vad de handlar om. Men så får det vara. Livet händer medan man skriver. 

Ibland behöver jag variation. Då slänger jag mig i soffan eller sängen, sätter mig vid köksbordet eller på balkongen. Men jag tycker om att ha min lilla bas. Min lilla skrivarhörna.

Var skriver du bäst?

Alexandra Dahlberg
@alexandraskriver

Lämna en kommentar