Gästblogg: Kraften att röra vid hjärtan och sinnen

”Ibland måste man lämna den man älskar.” ”Ska ett liv med dig vara så här tråkigt?” ”Jag har aldrig haft så mycket ångest som med dig!”

Vissa ord fastnar i minnet för alltid, borrar sig fast likt renkavlefröns hullingar i mjuka tyger. Laddad med hårda ord som jag inte förtjänade släppte jag ut min ilska, frustration och besvikelse när orden spurtade från hjärnan till tangenterna. Jag mådde allt bättre ju mer jag skrev om kärlek så skör att benen viker sig, inredning går sönder och hjärtat flämtar efter hjälp på det mest hjärtskärande vis. Vips hade jag 22 818 ord som var redo för omvärldens kritiserande ögon. Men jag ber bara människor jag litar på om hjälp, tänkte jag och skrev ut en tjock bunt papper. Vågar jag inte ens låta min bästa vän läsa kan jag skrota drömmen om att bli utgiven. För så är det: Tyckande är subjektivt, min debutroman Det är inte längre vi är främst till för hjärtekrossade kvinnor, men en författare vinner på att vara prestigelös och ödmjuk – speciellt under redigeringsprocessen.

Tack och lov för justeringarna nu när recensenter bevisar att det var mödan värt att bearbeta mitt råmanus. Jag blir själaglad när mina läsare skriver att boken är en välskriven berättelse om kärlek och svek; en historia med hög igenkänning som rör vid hjärtan och sinnen samtidigt som den väcker framtidshopp.

Apropå redigeringsprocessen tog det elva år att ge ut Det är inte längre vi från idé till boksläpp i november 2023. Att det tog så lång tid beror främst på att jag skrev om sådant som jag upplevt genom åren. Elva år kan tyckas galet men jag vågar påstå att allt går om du vill. Hur sätter jag igång då, kanske du undrar. Varsågod! Här kommer mina fem bästa skrivtips:

– Se skrivandet som ett jobb som du avsätter tid för.
– Gräv där du står, och skriv om sådant som berör dig. På så sätt ökar chansen att även andra engageras av din text.
– Du måste ha passion och disciplin snarare än inspiration. Så länge du vet vad du vill ha
sagt (din story) behöver du bara ett skelett i form av början, mitten och slutet. Däremellan kan allt hända så sätt igång och se vart fantasin för dig.
– Skriv även om det känns ensamt och allt annat än glamoröst och kul.
– Tänk på att första utkastet inte är perfekt. Det är just ett utkast som du har alla möjligheter att bearbeta längre fram.

Är det något jag vill att du som läsare ska ta med dig av Det är inte längre vi så är det att vara extra rädd om dig själv när livet kraschar, och att aldrig ge upp dina drömmar. Lär av dina misstag men låt dem inte knäcka dig. Det kan låta skrattretande enkelt men att hålla ihop när alla skulle förstå om du bröt ihop, det är sann styrka. Jag blir oerhört glad om du eller någon du känner får stöd av min verklighetsbaserade berättelse. Hör gärna av dig i så fall!

Ett sista tips innan jag sätter punkt: ”Ibland måste man lämna den man älskar”, sa min första fästman när han var otrogen. Skitsnack. Det du älskar är värt att kämpa för oavsett om det är en partner, en utbildning till exempel eller din författardröm. Tro på dig själv och skriv för glatta livet!

Sandra Hvarfner
Instagram: det.arintelangrevi

Ps. I gratisappen Moniro kan du lyssna på en intervju med mig.

Lämna en kommentar