Det var inte meningen att jag skulle skriva en bok

Hej kära läsare!

Mitt namn är Kristina Hesselmark och jag har fått den stora äran att vara veckans gästbloggare. Tänk att jag både kan kalla mig debutant och författare. Vem hade trott det för bara någon månad sedan.
Det var inte meningen att jag skulle skriva en bok. Ja, ni måste undra hur det gick till, för mig är det fortfarande ett mysterium!

Här kommer den korta versionen. Som tonåring bodde jag i Afrika och efter tre år
flyttade jag hem och gick i internatskola i Sverige. Min mamma har alltid skrivit
mycket och hon skrev ner händelser som de/vi var med om i Tanzania. Det blev
många historier som lades på hög. När mina föräldrar gick bort tätt inpå varandra fick
jag ärva alla brev, fotografier, dokument inklusive mammas historier. Jag började läsa
och sortera.

Det var först nu 40 år senare idén om en bok började ta form. En av mammas
historier heter Baronessan och den handlade om en kvinna min mamma träffade i
Afrika. Baronessan behövde hjälp att flytta sina ägodelar till ett nytt hem. Hon skulle
även flytta med sig sin halvt tama husdjur – leoparden Monster, det är här historien
börjar.

Leoparden Monster - Daras husdjur

I min bok får vi följa min huvudkaraktär Dara från hennes sömniga fiskeby i England
hela vägen ut på den afrikanska savannen. Dara har jag gjort om till grevinna och på
swahili finns inte ordet grevinna – det blev helt enkelt att hon kallades för Nusu
Malkia. Halv-drottning!

En bild som visar text, utomhus, giraff, klädsel

Automatiskt genererad beskrivning

I min närmaste släkt finns det många konstnärer. Vi har keramiker och konstnärer i
flertal (både de som målar och de som dansar) samt författarna som är en handfull.
Jag trodde inte att jag skulle bli en av dessa men ödet ville något helt annat. Nu är
jag mycket stolt att föra arvet av författarskapet vidare och jag vet att min morfar sitter stolt som en tupp på sitt moln i himlen bredvid mina föräldrar.

Jag gick i internationell skola i Tanzania, där mitt svenska språk blev minst sagt
försummat. Min svenska är ibland så skröplig att jag inte förstår hur jag fått ihop
manuset. När jag skulle anlita en lektör för min bok kände jag mig tvungen att varna
henne innan hon bestämde sig för att jobba med mig. Hon sa efter några veckor att
det inte var så illa som hon förväntat sig. Det gjorde mig verkligen glad och min
historia skrev sig nästan av sig själv.

Jag har börjat på nästa bok som är en fortsättning på Halvdrottningen och hoppas
kunna släppa den under våren 2025.

Här hittar du mig och min bok. Ha en fortsatt härlig sommar!
Soliga hälsningar Kristina


Instagram@kristinahesselmark

Halvdrottningen av Kristina Hesselmark | Litenupplaga.se
halvdrottningen | Adlibris
Halvdrottningen – Böcker | Bokus bokhandel

En reaktion på ”Det var inte meningen att jag skulle skriva en bok

Lämna en kommentar