Skrivsommar!!

Min skrivsommar har börjat! Och dessutom blir det en lång skrivsommar!

I början av maj bestämde jag mig för att ta en paus från översättningsuppdragen (ska göra ändringar i företaget och behöver pausa upp med fakturor etc.), så plötsligt hade jag ett luftigare schema! Visserligen hade jag ännu studier att fixa klart, men i maj började det finnas andrum i schemat på riktigt.

Och som grädde, choklad, körsbär och tårta på moset så blev jag beviljad ett stipendium för sommaren – så det blir inte ett ekonomiskt bottenskrap till sommar! Jag har råd att leva och skriva och äta glass och leka i sandlådan med ettåringen. Jag skrattade och fuldansade hela kvällen efter att mailet med stipendiebeskedet landade i inkorgen. Det var efterlängtat.

Tanken har nämligen varit närvarande hela våren: Kanske borde jag inte satsa på skrivandet på det här sättet, så att jag blir beroende av att få stipendier. Nu råkar stipendiemarknaden vara bättre i Svenskfinland än i Sverige (stora fonder med stor utdelning delat på färre kulturella aktörer än i Sverige), men ett stipendium är aldrig något man kan räkna med. Och ja, jag har annat att falla tillbaka på, så redan det är ett privilegium.

Men det tär på själen att skriva ansökning efter ansökning och fylla dem med så mycket krut, hopp och magi jag bara hittar i våra skrubbar och förråd, men vet ni – jag älskar det. Jag älskar att få bekräftelsen att mitt skrivande är värt att satsa på. Och jag absolut älskar att ha skrivsommar, med tid för återhämtning och för att skriva.

Och i sommar ska jag, än en gång, skriva.

(Tips för att skriva stipendieansökningar hittar ni i ett av mina tidigare blogginlägg.)

I juni ska allt vara klart med debutdiktsamlingen, men efter det ska jag börja med bearbetningen av diktsamling nr 2. Jag har ett råmanus på 175 dikter och en tydlig story som jag längtar efter att få jobba vidare med, så jag behöver inte oroa mig för vad jag ska göra till näst – skrivsommarens projekt är spikat, och nu också finansierat.

Men eftersom jag gillar att bolla med fler projekt kommer jag också skriva fritt och kravlöst. Jag vill utforska olika prosatexter och bara njuta av skrivandet.

Nästa vecka börjar jag dessutom med Julia Cameron-kursen. Jag ska skriva om ett kapitel i boken varje vecka och göra tillhörande övningar. Jag ska med andra ord leva kreativt hela sommaren, och Julia Camerons bok Lev kreativt kommer vara min röda tråd. Vill du också göra kursen i boken? Häng med vettja!

Jag kommer ha läst introduktionen och förord och sånt till nästa vecka (inlägget publiceras 5.6), så om du har boken kan du börja snegla på materialet redan nu. Sen veckan därpå (12.6) skriver jag om kapitel 1. Och sen ett kapitel varje vecka, hela långa, härliga sommaren.

Förutom på bloggen kommer jag uppdatera min framgång (och mina misslyckanden) på Instagram, så om du vill delta i ett pågående samtal om kursen under sommaren är det bara att kika in på min profil (@emmakanckos) och/eller kolla upp hashtaggen jag skapat för sommaren:

#levkreativtsommaren2024

Jag ser fram emot övningarna och att fundera på skrivandet. Camerons sätt att skriva är ju inte för alla, och det ska bli intressant att se vad jag tycker om boken den här gången. Jag har läst den tidigare, men aldrig gjort kursen vecka för vecka, så jag tänker mig att jag kommer reagera annorlunda på materialet den här gången. Men ja, vi får se! Jag blir i alla fall väldigt glad om du vill följa med min skrivsommar, och ännu gladare om du känner dig inspirerad till att haka på! 🙂

// Emma
@emmakanckos

En reaktion på ”Skrivsommar!!

Lämna en kommentar