5 tips för att söka stipendier

Under de senaste åren har jag sökt, och även blivit beviljad, en del stipendier. Så här kommer några tips.

*Obs! Här måste jag ju påpeka att jag är finlandssvensk och tillhör därför en språklig minoritet i Finland, vilket också betyder att det finns en hel del stipendier att söka. Den största fonden är Svenska kulturfonden och det är en fond med många miljoner euro att dela ut – varje år.

De stipendier jag har fått har alla varit projektstipendier. Jag drömmer om att en dag få ett arbetsstipendium (för 6 månader eller mer), men dessa stipendier är väldigt eftertraktade och konkurrensen är stenhård. Ändå hoppas jag ju att mina chanser blir bättre och bättre för var år som går, och faktumet att jag äntligen blir utgiven på ett förlag höjer mina chanser (och faktumet att jag äntligen tagit mod till mig och faktiskt ansökt om ett arbetsstipendium).

Här är fem tips för dig som vill söka stipendier:

  • Börja i god tid. Kolla upp vilka stipendier det finns, vilka ansökningskriterierna är och när deadline är. Du vill ogärna hitta det perfekta stipendiet du kan söka en dag före deadline, eller en dag efter deadline för den delen. Ofta behövs diverse bilagor, så ge dig själv gott om tid att fila på din ansökan.
  • Ha en plan. Det lönar sig att ha ett bra grepp om ditt projekt, vad du vill åstadkomma och med vilken tidtabell. Var realistisk – du kommer knappast skriva, bearbeta och redigera en roman och göra den redo att skicka till förlag på en månad. (Och om du är en sådan som klarar av en sådan tidtabell, kudos!)
  • Känn din ekonomi. Du behöver veta vilka dina utgifter är, och om du behöver något särskilt material till ditt projekt behöver du veta vad det kostar. En bra budget är absolut det bästa för din ansökan.
  • Bygg upp ett CV för ditt skrivande. Ett CV kan se annorlunda ut beroende på om du söker ett ingenjörsjobb eller ett stipendium för att skriva. Var uppmärksam på det du lyfter fram och var tydlig med att visa hur du jobbat med skrivandet tidigare. Tidigare erfarenhet bevisar att du inte är någon nybörjare som börjat skriva förra veckan och ett, tu, tre bestämde att du ska söka ett två-årigt arbetsstipendium.
  • Ha ett representativt arbetsprov. Arbetsprovet ska finnas med för att visa upp dina färdigheter och talanger, men också ge en glimt om din vision. Det ska finnas en brännande punkt i texten som gör att till och med någon som aldrig skulle kunna tänka sig att läsa en bok i din genre fastnar. Och glöm inte att korrekturläsa.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det både är tidskrävande och jobbigt att söka stipendier, och ibland känns det som att det är mer möda än det är värt. Men när man beviljas ett stipendium för att skriva på just din bok är det en fin bekräftelse som kan vara väldigt sporrande till ens fortsatta författarskap. Så ge inte upp! Jag hoppas något av de här tipsen kan vara till hjälp.

// Emma

@emmakanckos

Lämna en kommentar