Enkät: Hur reagerar din omgivning när du berättar att du är författare? 

Ja, vad säger folk egentligen?

EMMA
Jag brukar inte säga att jag är författare, men däremot har jag börjat säga att jag är poet. Det är en titel jag försöker “claima”, mest för min egen skull. När det slinker ur mig att jag ska ge ut en diktsamling brukar folk bli glada, men de som blir gladast är förstås andra författare och poeter som vet hur svårt det är att bli utgiven.

REICHARD & REICHARD
Det kommer nog att dröja innan vi kommer att kalla oss författare. Jag (Carro) jobbar på Synsam och Jocke är lastbilschaufför. Skriver gör vi på fritiden. När vi berättar att vi ska bli publicerade för första gången så möts vi ofta av förvåning och höjda ögonbryn. “Skriver ni???” Många verkar överraskas av att vi, som ganska typiska “knegare”, håller på med böcker.

ALEXANDRA
”Har du skrivit något man läst?” eller varianter på det, haha. Så oftast får jag förklara att första boken är på gång men att jag också skrivit spel (som personen nog inte heller spelat). Folk brukar bli väldigt pepp på att höra mer, vilket lett till att jag insett att jag måste öva in en snitsig hiss-pitch för boken!

MATHIAS
Jag säger inte att jag är författare, så reaktionen uteblir oftast av den anledningen… Men när det ändå kryper fram att jag skrivit en bok brukar folk generellt sett tycka att det är ganska häftigt. Min bild är också att de som känner mig lite bättre inte heller blir särskilt förvånade – och jag spekulerar hejvilt nu, men jag tänker att man då kanske inte är helt klappkass på att berätta en historia.

JENNY
Om jag träffar nya människor och de får höra att jag skrivit en bok är reaktionen oftast mycket positiv. Ofta sägs något i stil med: “Det hade jag aldrig kunnat göra.” Det är jag inte helt säker på, jag tror att alla har en berättelse i sig. Från nära och kära har reaktionerna varit otroligt stöttande. Roligaste kommentaren är: “Nu måste man sköta sig så man inte dyker upp i nästa bok.”

En reaktion på ”Enkät: Hur reagerar din omgivning när du berättar att du är författare? 

  1. Pingback: Lev kreativt: Kapitel 1 – Trygghet och bekräftelse | Debutantbloggen

Lämna en kommentar