Skriva en roman på en månad?

Kan man skriva en roman på 30 dagar? Är kvantitet verkligen bättre än kvalitet? Kan man tvinga ur sig text? Idag handlar det om fenomenet NaNoWriMo.

Flera andra författare på Debutantbloggen har skrivit om NaNoWriMo, och hur man kan förhålla sig till den eller hur den har hjälpt dem i deras skrivande. Bland andra skrev Sara Molin 2020 om att göra ett NaNoWriMo Light, alltså att sätta ett eget mål för sig själv under skriv-månaden. 2019 skrev Mirijam Geyerhofer om det sköna i att veta att man inte är ensam, att det sitter författare i hela världen samtidigt och kämpar med sina texter.

Jag tänkte ta tillfället i akt att berätta om bakgrunden till NaNoWriMo och vad som faktiskt sker under den mytomspunna månaden. Och vad som händer redan nu på måndag.

NaNoWriMo står för National Novel Writing Month och går i korthet ut på att skriva 50 000 ord under november månad. Det innebär 1667 ord per dag. Du håller själv koll på hur det går för dig och rapporterar in dina ord på en hemsida. Det är en tävling, men den enda du tävlar mot är dig själv och alla som når 50 000 ord är vinnare. Så är även de som inte når helt fram, för alla ord som blir skrivna är en vinst i sig. På hemsidan kan du följa din texts utveckling, samla badges, få kontakt och ta del av andras erfarenheter.

I höstas kämpade jag på nästan hela vägen in i mål, som ni kan se i grafen här ovanför. Strax över 40 000 ord slet jag ihop innan jag var tvungen att packa ihop. Sista helgen i november fick jag tillbaka mitt manus från förlaget för en sista genomarbetning av mig innan Revor av ljus skulle gå till korrekturläsare, så det fick såklart prioritet.

Lite historia

NaNoWriMo startade 1999 av författaren Chris Baty som en kul grej, en utmaning tillsammans med 21 vänner. Den gången skrev de i juli, men de flyttade sedan månaden till november för att ”utnyttja det fruktansvärda vädret”. Redan året därpå fanns det en hemsida och 140 deltagare anmälde sig. Sedan växte det hela år för år och nu deltar flera hundra tusen skribenter (Wrimos) varje år. 2006 blev rörelsen en ideell organisation och alla koordinatörer arbetar ideellt. Organisationen drivs av sponsorer och donationer och extremt mycket frivilligt arbete.

I skrivande stund sker stora förändringar inom organisationen som har ringar på vattnet även för de lokala forumen. Jag antar att vi får se hur det utvecklar sig, men jag hoppas att NaNoWriMo kan fortsätta vara det som det var från början: ett globalt, kreativt community där man peppar varandra att skriva. För mig var deltagandet i skrivarmånaden förra året otroligt värdefullt. Jag tror inte jag hade skrivit just de saker jag skrev, och absolut inte knutit så många kontakter med andra skrivande personer om jag inte hade deltagit.

Regler

  1. Skrivandet startar midnatt den första november och slutar 11:59 den sista november.
  2. Ingen får börja tidigare och tävlingen slutar exakt 30 dagar efter starten.
  3. Romanerna måste nå upp till minst 50 000 ord innan tiden tar slut för att du ska vinna.
  4. Man får planera i förväg och ha anteckningar men inget material som är skrivet innan 1 november räknas.
  5. Man kan skriva i vilken genre och på vilket språk man vill.

Samtidigt: att göra uppror och bryta mot reglerna är tillåtet, eftersom NaNoWriMo är en utmaning och en tävling för dig själv, är det du som bestämmer.

Lokala grupper

Det finns ett officiellt forum och ett för hela Sverige, men jag har mest hängt i det lokala forumet för Stockholm där jag bor. Det mesta sker över discord, men också i fysiska träffar. För mig var det i det forumet jag fick den bästa inspirationen. På den officiella hemsidan kan man leta upp sina lokala forum och gå med där. Stämningen i gruppen har varit otroligt stöttande och rolig. Jag blev extremt imponerad över hjälpsamheten som jag möttes av. Det är mycket att sätta sig in i när det gäller det tekniska, hur de olika digitala verktygen fungerar och var man hittar information, men jag fick alltid svar inom ett par minuter och kände aldrig att en fråga var för dum att ställas. Jag passar på att skicka ett stort tack till både deltagare och de fantastiska koordinatörerna för forumet!

Skrivträffar och klistermärken

Den lokala gruppen i Stockholm anordnade ett flertal skrivträffar, både online och i fysisk form, bland annat på ABF och på olika caféer. Vi sågs och skrev tillsammans i en och en halv timme eller liknande. Det var trevligt med lite småsnack såklart innan och efter skrivpasset men fokus var verkligen att skriva, vilket jag uppskattade. Under den tiden ordnades också några ordkrig och klistermärken delades ut. Jag deltog i några av dessa skrivträffar och hade väldigt trevligt. Klistermärken ja – det är en rolig och mysig del av NaNoWriMo. De delas ut som vinster eller tröstpris under skrivträffar och skickas också till deltagare efter att månaden är slut.

Sprintar och ordkrig

Poängen med NaNoWriMo är textmängd. Kvantitet framför kvalitet. Det var otroligt värdefullt för mig att förhålla mig till detta. Att ett första utkast inte behöver eller ens borde vara särskilt bra. Om du har för många darlings i ditt första utkast, eller stycken som du har investerat mycket tid i och formulerat om till perfektion, kan det bli svårt att redigera bort dem om det skulle behövas. Det enda som räknas i november är att få ihop dina ord.

Sprintar eller ordkrig är ett sätt att nå ditt mål för dagen. I den lokala skrivgruppen kan vem som helst starta ett ordkrig. Man sätter en tidsgräns, kanske 10 eller 15 minuter, och andra kan delta. När klockan startar gäller det att skriva som en galning utan att stanna upp och ändra något. Den som får ihop flest ord vinner.

Det blir mycket konstigt som hamnar på ens papper, men jag märkte också att en hel del guldkorn dök upp som jag inte tror jag skulle ha tänkt ut på ett mer eftertänksamt sätt. Det här med att koppla bort den inre kritikern gör att man släpper förbi saker som låter tramsigt eller dåligt vid en första anblick, men som ibland visar sig vara riktigt användbart.

Camp NaNo

När november startar underlättar det såklart om du vet vad du ska skriva om, även om det inte är ett måste. För att förbereda sig inför skrivmånaden organiseras två så kallade Camp NaNo under året. Där handlar det också om att nå ett mål, men det målet sätter du helt själv. Det kan vara att skriva ett visst antal ord, att redigera en viss mängd text eller att skapa skrivrutiner genom att sätta ett mål i antal minuter per dag då du skriver. Den första Camp NaNo börjar faktiskt redan på måndag! Så varför inte testa att hänga på?

Lämna en kommentar