Fredrik Backman

En av mina bucket list-grejer i livet är att få gå på Old Trafford med Fredrik Backman, dricka blaskig Boddingtons ur plastglas och se Tottenham besegra Manchester United. Det kommer med största sannolikhet aldrig att hända, så jag får helt enkelt hålla tillgodo med att tillägna ett inlägg på Debutantbloggen till herr Backman istället.

Vi har med Kerstin Ekmans hjälp skrivit vår inledning, 2.000 ord, men nu ska vi försöka ta oss upp i hela 20.000 ord. Och om jag missat att säga det innan så är jag alltså bara en glad amatör som skamlöst stjäl tips från andra, det är så jag skapat hela min egen skrivprocess. Och här kommer följaktligen det kanske allra bästa skrivtipset, signerat Fredrik Backman.

I ”Writing tip #11” på sin Instagram resonerar han kring hur det finns massor av tips gällande att strukturera en bok, men inte så mycket om hur man bygger upp ett kapitel. Det slutade med att han började tänka litegrann som en barnboksförfattare, och skapade varje kapitel som om det vore en kortnovell. Han fokuserar på första och sista meningen, samt givetvis allt däremellan, och bygger då kapitel på mellan 2.000 och 3.000 ord. Skriv och avsluta, skriv och avsluta, hela tiden. Det är ungefär så jag också försöker jobba mig framåt.

Facit.

Men innan jag tar mig an allt bullar jag upp en kakbuffé med cirka 40-50 kapitel, som alla skulle kunna vara hyggligt fristående berättelser. Efter det börjar jag helt enkelt skriva på det kapitel jag är mest sugen på, och eftersom jag inte skriver kronologiskt kan jag tillåta mig att välja helt fritt bland alla stycken. Samtidigt försöker jag givetvis pussla och föra in den röda tråden i mitt romanbygge, om det går, men det är faktiskt inte avgörande i det här läget – det kommer senare.

Min ringa erfarenhet säger att det är relativt enkelt att komma upp i 8-10 kapitel á 2-3.000 ord på det här sättet, åtminstone om man i någon mån tror på sin grundidé och har något kul att skriva – och då har vi som genom ett trollslag också våra 20.000 ord.

För mig personligen är den här fasen även en av de roligaste, där man går från ingenting till någonting. Sakta med säkert börjar något större träda fram och ta form, och vi är snart på god väg mot en sammanhängande berättelse.

Hur kommer du upp i dina första 20.000 ord?

En reaktion på ”Fredrik Backman

  1. Pingback: Ernest Hemingway | Debutantbloggen

Lämna en kommentar