Ernest Hemingway

Min målbild gällande längden på en roman är 90.000 ord. Självfallet kan det bli såväl fler som färre ord, men det är 90.000 blankt jag siktar på från början. Idag ska vi försöka ta oss halvvägs dit, vi ska med andra ord gå från våra 20.000 ord till 45.000 ord. Och vi ska göra det med hjälp av en av de allra största – ingen mindre än Ernest Hemingway.

Facit.

Om jag drömde om att gå på Old Trafford med Fredrik Backman så hade det såklart varit ännu ballare att dricka fatlagrad rom med Hemingway på en ruffig bar i Havanna. Vi kunde bott på Hotel Nacional, tagit en fördrink i trädgården och puffat på en Cohiba på Gato Tuerto och…nej, det här inlägget ska såklart handla om skrivande.

Hemingway sägs ha skrivit världens kortaste kortprosa – nämligen For sale: baby shoes, never worn, som ju är så lysande i sin enkelhet att man bara blir helt mållös. Man kan läsa de sex orden om och om igen, och bara känna mer och mer. Det enkla och svåra, i en enda mening.

Han är även känd för sin isbergsteknik, där djupare inslag utelämnas. En minimalistiska stil, med korta meningar, många verb och få adjektiv. Tyvärr hjälper det oss definitivt inte att komma upp i 45.000 ord…

Det som däremot tar oss vidare är att enas om att den gode Hemingway hade en högst tveksam karaktär. Han gillade kopiösa mängder sprit och att vara notoriskt otrogen. Han älskade banal tjurfäktning och storviltsjakt i Afrika. Som grand final på ett slitsamt liv satte han dessutom en skarpladdad hagelbrakare i munnen och tryckte av. Och det är också här som vi kan ta hjälp av Hemingway för att närma oss vårt ordmål.

För att gå från 20.000 till 45.000 ord måste du naturligtvis ha en himla massa intressanta grejer att skriva om. Det kan vara lösa idéer, fantasier, händelser du varit med om eller vad som helst, men som du målmedvetet behöver sätta i text. Jag har egentligen inget skrivtips från Hemingway som jag tillämpar, däremot brukar jag ibland tänka på honom när jag ska försöka ta mig halvvägs – för han måste verkligen ha haft en jävla massa erfarenheter att teckna ned.

Gift fyra gånger. Ambulansförare under första världskriget. Bohem i Paris. Korrespondent under spanska inbördeskriget. På plats under Dagen D i Normandie. Överlevde två flygkrascher. Fick ett stort ärr i pannan när han drog ner ett takfönster, rätt på sitt huvud, i tron att det var en spolningskedja till toaletten… Herreminjävlagud, vilken skattkista av anekdoter – bara att välja och vraka och börja skriva!

Hur hittar du inspiration för att komma halvvägs i ditt romanskrivande?

Lämna en kommentar