Att marknadsföra sin bok

Syns du så inte finns du inte…

Med cirka ett halvår kvar tills att vår debutroman får se dagens ljus funderar vi allt oftare kring det här med marknadsföringen.
Hur ska just vår bok märkas och synas bland alla tusentals deckare som släpps årligen?
Förhoppningen är förstås att just vår bok ska sticka ut kvalitetsmässigt och vara så pass läsvärd att viskningsleken tar fart.
Att läsarna ger högsta betyg och rekommenderar boken till vänner, familj och bredvid på bussen.
Att en organisk storm av tips och rekommendationer ska blåsa upp Medaljmorden till den absoluta toppen av alla försäljningslistor.
Men i verkligheten är det ju inte riktigt så det fungerar.
Verkligheten är att det finns otroligt många välskrivna, spännande och läsvärda böcker som inte alls blir särskilt lästa.
Så hur ska just vi nå ut?

Den berömda viskningsleken är kanske för mycket att hoppas på…

I de flesta fall gör bokförlagen en del marknadsföring för sina författare.
Men exakt vad dom gör verkar variera ganska mycket från förlag till förlag.
Och oavsett hur mycket push förlaget gör via sina kanaler och kontakter, så verkar alla vara eniga om att författarna själva har ett stort ansvar i att marknadsföra sin bok.
Så vad kan man då göra för att synas och höras med sin bok?

Efter att ha forskat lite i ämnet har vi kommit fram till följande lilla checklista som vi tänkte förhålla oss till i bygget av vår marknadsföringsplan

Fem viktiga punkter för att locka läsare till din bok:


1.
Med att ”prata om boken” menar vi inte att du ska gå runt och babbla om din bok tills folk blir helt trötta i öronen, MEN det skadar inte att nämna den för så många som möjligt.
Det kanske kan låta som en lätt sak att prata om sin bok, men det är inte alltid det enklaste att ta upp den utan att framstå som pompös eller skrytsam .
Men här gäller det att du står på dig lite grann.
Du har skrivit en bok som du är stolt över!
Äg det!
Var inte rädd för att berätta om boken för alla du känner.
Sedan behöver du ju inte tjata…

2.
Bokens Formspråk.
Bokens utseende är nog ofta viktigare än vad man tror.
Vem har inte köpt en bok på grund av omslaget?
Vi är i alla fall skyldiga på den punkten.
Nu i veckan har vi bollat omslagsidéer fram och tillbaka med vårt förlags formgivare och det är en process som är både rolig och viktig.
Målet är att omslaget ska få boken att sticka ut från mängden och samtidigt vara typiskt för sin genre.
Vår förhoppning är att bokens omslag ska bli ”oemotståndligt” för deckarläsaren, och än så länge så känns det som att formspråket blir något alldeles extra.
Vår proffsiga förläggare Zandra är till stor hjälp för oss med omslaget.
Vi tror att det är klokt att lyssna på experter när det kommer till utformningen av ditt bokomslag, men du ska nog inte ignorera din egen magkänsla heller.

3.
Press och media.
Att synas i press och annan media är nog alltid en bra idé.
Vilka lokaltidningar kan tänka sig att ägna din bok ett uppslag?
Vilka bokrecensenter kan du uppmärksamma om ditt boksläpp?
Här är det bra om du är ute i god tid innan din release. Och lite tjat skadar aldrig!
Än så länge har vi inte börjat bearbeta våra lokala blaskor, men se upp, för snart så bankar vi på dörren!

4.
Att ”synas på byn” är för många den minst lustfyllda punkten i marknadsföringsplanen.
Att stå och prata på bibliotek, ha bord på marknader, göra skolbesök med mera är inte allas grej.
Vissa gillar det, och vissa gillar det inte alls.
Om man inte har den där naturliga fallenheten för att stå i rampljuset så kanske man ändå får sparka sig själv i baken och ta det där berömda klivet och kasta sig ut.
För man vänjer sig väl med tiden?
Så tveka inte på att synas bland folk, för egentligen är det ju världens ynnest att få träffa potentiella läsare och människor som är intresserade av just din bok!

5.
Sociala medier.
Vi sparade den viktigaste punkten till sist.
Via framför allt Instagram och Facebook finns det oändliga möjligheter att engagera dina läsare och lyssnare.
Bara din fantasi sätter gränserna.
Är du duktig på att skapa content så har du stora möjligheter att locka intresse för din bok.
Det kan även vara smart att skriva och nätverka i olika litteraturvinklade facebookgrupper. Men glöm inte att lagom är bäst.
Du tjänar inte på att spamma!

Dessa punkter för att marknadsföra sin bok är de första vi kommer att tänka på, men det finns säkert många fler superbra tips!
Kanske sitter just du på någon bra idé som du vill dela med dig av?
Du är varmt välkommen att höra av dig med den i sådana fall!

Förresten, när vi ändå håller på…
Följ gärna oss på Instagram via länken nedan: 😉
reichard.reichard

4 reaktioner på ”Att marknadsföra sin bok

  1. Slog mig angående punkten om bokens formspråk att det minst lika ofta, antagligen oftare, som ett omslag väckt nyfikenhet hänt att jag valt bort böcker, skivor och filmer på grund av omslaget. För att det signalerar en genre jag inte brukar gilla, för att det känns för taffligt, för att det bara passerar obemärkt, av (ungdomlig) ängslighet.

    Även det en aspekt av samma sak.

    Gillad av 1 person

    • Ja, när du säger det så låter det logiskt! Vissa bokomslag gör nog innehållet en otjänst. Det gäller att vara noga och våga sticka ut lite ”lagom”.

      Gilla

Lämna en kommentar