Enkät: Hur firar du de små segrarna på väg mot debuten?

Tatuering, bubbel eller en tupplur? Även små steg bör firas på väg till bokdebut. Så här firar debutanterna, hur firar du?

EMMA

Jag tycker om att fira, men oftast är jag för pank för att satsa på något storslaget, haha. Men det har blivit en hel del fina ting (papper, pennor, väskor, accessoarer) och mousserat vin, eller skumpa som vi kallar det i Svenskfinland. Nu senast köpte jag en vacker designlampa som ser ut som en liten bok. När boken öppnas lyser en LED-lampa. Den tyckte jag att jag förtjänade som klapp på axeln för förra veckans panelsamtal om poesins verktyg. 

JENNY

Jag försöker komma ihåg att fira de små segrarna och glädjas åt varje taget steg, som att skriva ett visst antal ord. Det blir ofta en symbolisk belöning, nya pennor eller en bok jag suktat efter. När allt är klart vill jag ha något konkret som för alltid påminner om just detta verk. När jag satte upp min pjäs Osårbar skaffade jag en tatuering och inför releasen av Revor av ljus gav jag mig själv ett vintage-halsband.

MATHIAS

Jag är klappkass på att fira och har väldigt svårt att belöna mig själv när jag inte åstadkommit något. Tyvärr. Snart har jag förhoppningsvis slutfört mitt tredje manus, men inte ett ord är ju utgivet än, så för mig finns det helt enkelt inget att fira. Men när Nya grannar och gamla ex väl släpps nu i sommar, då jävl

C & J REICHARD

Det enda firandet som hittills förekommit kopplat till skrivandet var kvällen då vi signade vårt förlagsavtal. Då åkte en flaska bubbel fram. Självklart kommer vi smälla på stort när det blir dags för bokrelease i september, men fram tills dess jobbar vi på med slutredigeringen av Medaljmorden samtidigt som vi skriver på uppföljaren Isdockorna. Men okej då… Lite godis kan väl slinka ner mellan varven för att fira färdigställandet av ett kapitel.

ALEXANDRA 

I åratal har jag sagt att när jag får ett bokkontrakt ska jag köpa en riktigt fin penna som är superskön att skriva med – men av någon anledning blir det aldrig av! I och för sig är det ju också en ganska stor seger. För grejerna längs vägen blir det mer grejer för att pusta ut, som ett bad (eller en tupplur, haha). 

Lämna en kommentar