Hur har det gått?

Nu har det gått tre veckor sedan jag började skicka in mitt manus (dvs ”manus 3”) till förlag och det är ju egentligen ingen tid alls i detta sammanhang. Men hör och häpna – jag har faktiskt redan fått två svar. Ett från en agent och ett från ett bokförlag. Agenten säger att jag skriver bra och att det är en finstämd och romantisk sommarhistoria. Tyvärr tycker hon inte att den sticker ut tillräckligt för att de ska se att det går att sälja den till utlandet. Samtidigt är min enkelhet och realism en styrka på den svenska marknaden, där läsarna gillar denna typ av historia.

Förlaget (ett hyfsat stort förlag) säger att det är ett välskrivet manus. Att det märks att jag skriver med glädje. Dock så tackar de tyvärr nej till att ge ut boken i pappersformat. MEN manuset har många ljudsboksfaktorer (lättläst, kronologiskt skriven, få karaktärer) och om jag skulle vara beredd att skriva om/till det för att passa formatet ännu bättre, så vill de gärna läsa igen. Jag fick även lite konkreta tips på vad som kunde justeras i just mitt manus.

En del av mig önskar självklart att jag skulle kunna säga att jag minsann hade fått ett bokkontrakt, men till största delen är jag ändå överväldigad! Att få tillbaka något mer än bara en standardrefusering är ju väldigt positivt. Kanske kan det faktiskt bli en bok (i något format) av detta manus någon gång i framtiden (hoppas, hoppas, hoppas).

Feedbacken jag fick stämmer väldigt bra. Jag skriver enkelt och försöker hålla det på en realistisk nivå. Det är också såna böcker jag själv älskar att läsa. Böcker där man inte behöver bläddra tillbaka för att ta reda på vem nu den där personen var. Böcker som man kan koppla av med och bara läsa rätt upp och ner. Böcker som kanske får en att skratta lite och le igenkännande. Böcker som får en att må bra och somna gott. Och ja, jag skriver verkligen med glädje!

Förslaget att arbeta om manuset till ljudbok är absolut intressant och en utmaning som jag gärna skulle ge mig i kast med. Kanske är det så att sättet jag skriver på är väldigt ljudboksvänligt? Hittills har jag dock själv aldrig lyssnat på en endaste ljudbok, så det är måhända läge att göra det. Men det är klart att jag allra helst vill att boken ska komma ut i alla format. Särskilt när jag personligen föredrar att hålla en riktig bok i handen. Men kanske är det dags för mig att bli lite modernare? 


Lämna en kommentar