Vem skriver science fiction?

Veckans gäsbloggare är Henna Johansdotter, född 1994 i Esbo, Finland. Hon är science fiction-författare och debuterade år 2019 med ”Glasvaggan” på Förlaget M. 2022 gav hon ut den fristående ”Sömnlandet” på samma förlag.

Science fiction-genren är enorm globalt, men i Norden är många förlag tveksamma till att satsa på den. Det var inget jag tänkte på när jag skrev min debutroman. Visst hände att folk påminde mig om att oddsen för utgivning var låga, men det påverkade inte min skrivprocess. Sedan kom samtalet från förlaget. Vi är mycket intresserade.

Jag är Henna Johansdotter och jag är författare. Jag skriver science fiction. Jag är finlandssvensk. En rätt ovanlig kombination.


Valet av genre har inte varit självklart för mig. Faktum är att jag fortfarande var osäker när jag började på utkastet till min debutroman. Allteftersom historien utvecklades slog det mig att mycket fokus låg på teknik som inte existerar. Det gjorde den till science fiction. Boken gavs ut och till min förvåning var jag science fiction-författare.

Men vem skriver science fiction i Norden? Många, det är jag säker på. Men nålsögat för utgivning, som redan är litet, kan beskrivas som mikroskopiskt när det kommer till den genren. Det känns avskräckande ibland. Men jag tror inte på att skriva något annat än den historia just du brinner för. Och brinner du för vad du skriver, märks det.

En av orsakerna till att jag drogs till science fiction var de många möjligheter jag såg att uttrycka mig på. Genom min undergenre dystopi ger jag utlopp för min frustration över orättvisor i samhället samtidigt som jag får fantisera och dra saker till sin spets. Jag får skapa en värld baserad på vår egen. Och även om det är en dyster framtidsvision är det en fiktiv sådan, en plats där jag har kontroll. Det tröstar mig, men jag vet att många upplever genren som nedslående. Det finns inget rätt eller fel sätt att känna om dystopi, men jag räknar med individens eget ansvar – det vill säga att hen inte avsiktligen plockar upp och läser en bok hen vet att hen mår dåligt av.

När det kommer till science fiction, och även fantasy, gillade jag idén om att inte vara begränsad av sin kropp. Att kunna utföra fantastiska bravader med viljekraft charmade mig sedan barnsben, och att beskriva en persons inre styrka på det sättet är en av mina passioner. Jag såg även en viss feministisk potential där.

Vem skriver science fiction? Många. Däribland jag. Jag vet inte om jag alltid kommer att göra det. Livet förändras och det gör även sättet jag uttrycker mig på. Genren kommer däremot alltid att vara en del av mitt författarskap, oavsett vad jag tar mig för i framtiden. Jag är stolt över att vara science fiction-författare – även om jag hellre definierar mig som författare. Jag har förhoppningar om genrens framtid i Norden, trots att den inte är förhärskande i nuläget. Jag vill tro att stigen breddas och fler når ut med sina berättelser.

Någonting jag vill inspirera till är att tro på sig själv och på sin förmåga, oavsett vilken genre man skriver i. Den första som måste vara på din sida är du. Så skriv där det känns för dig. Skriv det du behöver skriva. Det gör jag.

Önskar dig skaparglädje,
Henna
Instagram: @hennajohansdotter

En reaktion på ”Vem skriver science fiction?

  1. Pingback: Science fiction är ett fult ord | Debutantbloggen

Lämna en kommentar