Rekordsnabb refusering

Ni vet manuset som jag skrev på rekordkort tid och skickade in till ett förlag? Det blev en rekordsnabb refusering på det också. Exakt två veckor efter att jag hade skickat in det meddelade förläggaren att de hade tagit upp manuset på sista redaktionsmötet före sommaren och beslutat att inte ge ut det. I mejlet stod bland annat:

Lektören tycker att det är välskrivet, tänkvärt och intressant och mycket väl kan passa som barnbok. Men vårt problem är att vi inte har möjlighet att anta alla böcker vi gillar till utgivning för vi har helt enkelt inte plats.

Konstigt nog blev jag inte knäckt av det, utan kände mig tacksam. För det första för att de fattade ett beslut snabbt. Jag hann knappt börja vänta. För det andra för att det var ganska fina ord om mitt manus. Kanske kan det bli en bok av det någon dag. Bara inte på just det här förlaget…

5 reaktioner på ”Rekordsnabb refusering

  1. Pingback: Ännu en märklig refusering | Annelie Drewsen

  2. Oskar: Håller med, det slår standardsvaren ordentligt. Bara att se framåt!

    Maria: Ja, det jobbigast är att vänta länge, så jag uppskattar verkligen deras snabbhet.

    Sofia: Det var en historia som knöt an till tankar jag har haft sedan jag var barn, så det handlade mest om att komma i kontakt med dem igen. Det var nog därför skrivandet gick så snabbt, för allt fanns redan klart inom mig. Men självklart kändes det bra att höra att det var välskrivet 🙂

    Gilla

  3. Du skrev alltså ett ”välskrivet, tänkvärt och intressant” manus på rekordtid! Det säger en hel del om din förmåga tycker jag. Bra jobbat 🙂

    Kram

    Gilla

Lämna en kommentar