Royalty – hur funkar det?

En del av att bli antagen handlar om att tjäna pengar. Men hur går det till i praktiken när ord blir till kronor? Det finns flera olika modeller inom förlagsbranschen* och jag kommer idag att skriva om hur det fungerar för mig. Då exakta siffror och procentsatser är hemliga kommer jag inte att gå in på det, men hoppas ändå att inlägget ska vara givande för den som är nyfiken.

Det hela börjar med ett avtal mellan förlaget och författaren. I förlagsavtalet regleras ett antal viktiga punkter. Bland annat lovar förlaget att ge ut boken i en viss upplaga inom en given tidsperiod. Förlaget fastställer också ett pris på boken som gäller när bokhandeln köper in den, ett f-pris. Det är utifrån f-priset som royaltyn räknas ut. För varje såld bok får jag en andel av f-priset. Eftersom min bok är en bilderbok ska även illustratören ha royalty. (Författarförbundet har rekommendationer på royalty både för illustrerade och icke-illustrerade böcker för den som är intresserad av procentsatser.)

Av de böcker som trycks ger inte alla royalty. Böcker som inte ger klirr i kassan är till exempel författarens friexemplar, recensionsböcker och pliktexemplar. Men för de böcker som faktiskt säljs ska alltså författaren få en del av kakan.

Jaha, hur är det med pengarna då? När kommer de? Antingen ger förlaget ett förskott, vanligen på ett belopp som motsvarar halva förstaupplagan. Eller så får författaren vänta på den faktiskt försäljningen innan pengarna betalas ut. Förlaget redovisar regelbundet hur det går. Minst en gång om året bör detta göras enligt Författarförbundet, men det kan också ske oftare. Mitt förlag redovisar varje kvartal.

Redovisningen innebär att jag får ett underlag med information om hur många exemplar som sålts, samt eventuella returer och friexemplar. Sedan en uträkning av hur mycket pengar detta genererar.

Därefter är det för min del bara att knåpa ihop en faktura på det aktuella beloppet plus 6% moms och vänta på att pengarna kommer in på kontot. Eftersom jag har F-skatt står jag själv för mina sociala avgifter. För den som har A-skatt betalar förlaget ut royalty minus sociala avgifter precis som en vanlig lön, antar jag.

Till er som undrar hur mycket pengar det handlar om säger jag: ännu har jag inte blivit rik, men är glad ändå eftersom boken bevisligen säljer. Och skulle jag en dag bli rik vet jag precis vad jag skulle använda pengarna till: köpa tid. Tid att skriva.

*) En annan modell beskrevs av förra årets debutant Marcus Priftis. Missa inte kommentarerna på hans inlägg!

14 reaktioner på ”Royalty – hur funkar det?

  1. Pingback: Biblioteksersättning – hur funkar det? « Debutantbloggen

    • Ja, det gör det. Men det handlar inte om några stora pengar och jag tror att man måste komma upp till ett visst antal utlån för att pengarna ska betalas ut. Precis som med royaltyn får illustratör och författare dela på pengarna när det handlar om bilderböcker.

      Gilla

  2. Pernilla: du är välkommen att höra av dig. mejladressen är nerf99@hotmail.com

    Andrea: När vi pratar om f-skattsedel så menar man att skatteverket har godkänt företaget för att betala in sin skatt själv. Enskild firma, handelsbolag och aktiebolag skall alla ha f-skattsedel. Får man inte detta måste ens uppdragsgivare (I detta fallet förlaget) dra skatt och sociala direkt inan utbetalning görs. (blir därmed mer likt att få lön)

    Enskild firma, handelsbolag och aktiebolag är sedan olika företagsformer.
    Som deklareras på olika sätt och beskattas olika.

    Annelie: Jo enklast tillfället är att ombilda i samband med årsskiftet. Viktigt är dock att aktiebolaget är bildat innan årsskiftet. (Eftersom man får ett utdelningsunderlag från varje 1 januari man ägt bolaget). En viktig sak att hålla koll på är också om man gjort avsättningar till periodiseringsfond eller expansionsfond i enskilda firmans deklaration. Då gäller det att göra ombildningen på rätt sätt så man inte hamnar med privata skatter och har flyttat verksamheten till AB.
    Det kan ifs vara bra att bilda bolaget redan nu (efter den 1/7) eftersom bolagets första räkenskapsår kan förlängas till att omfatta 18 månader. Det första bokslutet skall då bolaget ha den 31 december 2012.
    Dessutom kan man ha vilket bokslutsdatum man vill numera, så länge det är ett månadsskifte.

    Hör av er om det är något mer
    // Anders

    Gilla

  3. Håller med. Det känns som att firma är det enda rätta men när jag satt och började fylla i FA-skattsedeln ledsnade jag. Men jag ska… Har redan reggat firman och startat bankkonton så jag antar att jag har tagit mitt beslut. Men AB känns ju bättre men det kräver lite mer stålars initialt. Och precis – det är ju många kostnader man kan dra av osv.

    Tack för bra input Anders. Jag tror att jag kommer höra av mig till dig. 🙂

    Gilla

  4. Andrea: Enskild firma om du är ensam. För att driva handelsbolag måste man vara två. Jag har gjort det också en gång i tiden och tyckte att det var väldigt mycket mer komplicerat när det kom till deklarationen. En annan variant är AB, men då måste du ha ett kapital att starta med, vilket inte är nödvändigt för enskild firma.

    Gilla

  5. Hej!

    Jag håller med dig Annelie och dig Anders. Det finns många fördelar med att skaffa en F-skattsedel. Det blir alltid saker att dra av när man skriver en bok. Och när det gäller inkomster så rör det sig inte om enorma summor när man skriver böcker här i Sverige så bokföringen är inte särskilt svår och, som du skriver, Skatteverket är bra på att hjälpa till om det skulle uppstå några frågor. Jag har haft min sedan 2007 och klarar även deklarationen utan större problem trots att ”siffror” inte är min starka sida 🙂 Det gäller bara att ta reda på ”vad” man kan göra avdrag för, ”hur mycket” och ”var” på blanketten det ska in.

    Ann-K

    Gilla

  6. Pernilla: Precis som Anders säger är det en fördel att kunna ta en del kostnader på företaget. Dessutom är det ju inte otroligt att en bok öppnar upp för fler typer av inkomster: föreläsningar, andra skrivjobb osv. Bra att ha företag och kunna fakturera! Personligen tycker jag inte att det är några större svårigheter att sköta firman – med ett bra bokföringsprogram och någon ekonomiskt kunnig att rådfråga i din närhet går det nog bra. Skatteverket har dessutom en mycket bra upplysningstjänst som man kan vända sig till med alla möjliga frågor. Jag rekommenderar även deras introduktionskurser för blivande företagare!

    Maria: Säger samma sak till dig som till Pernilla, det är inte större problem att driva enskilt firma. Och skulle det kännas övermäktigt går det ju att skaffa någon som sköter allt det praktiska, även om det kostar.

    Anders: Skönt att få min egen uppfattning bekräftat av en revisor 🙂 För min del är aktiebolag nästa steg, men jag inbillar mig att det är bäst att ombilda i samband med ett årsskifte.

    Gilla

  7. Får väl skriva om sista meningen tror jag:

    Skulle ni tycka att hanteringen av f-skatteansökan mm är för besvärlig eller har ni fler frågor om företagande och författande får ni gärna höra av er.

    Mejladressen ovan fick jag i varje fall rätt 😀

    Gilla

  8. Hej på er.
    F-skatt kan vara bra eftersom det då kan vara enklare att yrka avdrag för de kostnader man haft i verksamheten i samband med arbetet med boken. T.ex. dator, papper, resor, research mm.
    Så för mindre volymer på royalty rekommenderar jag FA-skattsedel eftersom man då kan ha kvar sin vanliga anställning utan förändrig.

    Skulle volymerna dra iväg i sådana nivåer att man kan livnära sig på att vara författare rekommenderar jag att man bildar ett aktiebolag och succesivt lyfter in royaltyna i detta bolag. Fördelen med detta är dels skattetekniska (som är lite avancerade för att komma med i denna kommentar), men också för att man då kan fördela inkomsterna (löneuttaget ifrån ditt egna bolag) över flera år om royaltyn kommer in i en ojämn takt, tex. om man gett ut en bok vartannat eller vart tredje år.

    Skulle ni tycka att hanteringen av f-katt och/eller har frågor i ärendet får ni gärna höra av er till mig på nerf99@hotmail.com

    Hälsningar / Anders ( som när jag inte tror jag skall bli författare jobbar som revisor 🙂

    Gilla

  9. Jag funderar också på om jag ska skaffa F-skatt. Förlaget vill nog gärna F-skatt. Då kan FA-skatt vara bra. Eller som kommentaren Pernilla säger A1? Jag blir också alldeles tung i huvudet av att fundera på vad som är bäst. Jag kan fundera ett bra tag till. Boken kommer inte fören i Jan-12. Men tillslut måste jag ta ett beslut.

    Gilla

  10. Jag håller just på och funderar på hur jag ska göra med det här med F-skatt etc. Det finns en variant till, förutom F-skatt eller vanlig A-skatt. Jag fick reda på det här i fredags av Skatteverket. Om jag har förstått det rätt går det till såhär:

    Man kan fakturera och förlaget betalar inte sociala avgifter, sedan fyller man i en bilaga till sin vanliga A-skatt. Den kallas A1 och är framtagen för enstaka konstnärliga verk. (En bok t.ex.). Med A1 får man själv skatta och betala sociala avgifter på royaltyn.

    Jag funderar just nu på om jag ska använda A1:an eller göra mig omaket att registrera mig för FA-skatt. Slatan många uppgifter ska in, jag blir helt matt.

    Gilla

Lämna en kommentar