Tanken på att släppa en bok till är skrämmande

Veckans gästbloggare är Emmy Walt som debuterade i mars 2023 på förlaget Romanus & Selling med thrillern Flykt. Boken, som precis släppts som pocket, nominerades till Årets debut Crimetime Award 2023 och just nu kämpar Emmy på med uppföljaren.

Ett år har gått sedan min debut släpptes. Pocketversionen har precis landat i affärerna. 

En evighet och ett ögonblick. 

För på samma gång som allt har hänt har tiden bara rusat förbi, och när jag skriver det här är arbetet med uppföljaren i full gång. Nytt avtal med förlaget är signerat, råmanuset är skrivet och jag är snart klar med första redigeringsrundan.
Nu är det bara framtiden kvar.

När jag skrev min debut Flykt hade jag faktiskt inte en tanke på att det skulle bli mer än en bok. Herregud, jag hade inte ens någon aning om ifall jag skulle lyckas få ur mig ett helt manus, än mindre att det skulle bli antaget. Allt var “om” och “ifall” och “om turen är med mig”. Jag hade en berättelse som behövde komma ut, så det var den jag skrev. Men när jag väl fick kontakt med mitt förlag Romanus & Selling stod det ganska tidigt i diskussionerna klart att det här borde bli en serie.

Ett medskick till dig som just nu skriver din första bok, eller planerar att göra det, är med andra ord – börja fundera redan nu över hur du tänker kring framtiden och ditt författarskap. Planerar du att skriva en lång serie? Planerar du en trilogi? Eller vill du kanske helst skriva fristående? Frågan kommer någon gång att komma, och då är det bra att redan ha tänkt igenom vad du vill.

För mig var valet att satsa på flera böcker ganska självklart. Jag hade nämligen själv reflekterat över att boken faktiskt innehöll lite väl många händelser, och jag sa ganska tidigt till min förläggare: “Ibland känns det som att jag skrivit en och en halv bok.” Hon höll med och uppmuntrade mig att fundera över hur jag skulle kunna ta det vidare, utvidga, expandera. Och det arbetet pågår fortfarande. Just nu har jag innehåll för uppföljaren samt en tredje bok. Sen får vi se vad som händer. 

Så hur är det då att skriva den där andra boken? Lättare? Svårare? 

Både och skulle jag säga. 

Lättare för att jag lärt mig otroligt mycket i samarbetet med förlaget, främst utifrån feedback från både min förläggare och från min redaktör. Jag har bättre kännedom om mina styrkor och mina svagheter, jag har hittat ett arbetssätt i både råmanusfasen och redigeringen som fungerar bra för mig. Och när jag skrev utkastet till uppföljaren var jag mer medveten om sådant jag behövde justera sent i redigeringen av debuten, som hur jag kan inleda och avsluta kapitel och hur jag bör fördjupa mina karaktärer.

Men det är också svårare. Råmanuset för uppföljaren tog mer än dubbelt så lång tid att skriva som första manuset. Redigeringen går trögare. Och en av anledningarna är nog just allt jag skrev ovan. Jag tänker mer, analyserar mer, vill få det mer rätt från början för att jag den här gången vet mer hur “det borde bli”. Men det finns också andra anledningar. Jag vill lägga mer tid på att engagera mig i sociala medier efter min debut. Jag vill lägga mer tid på att läsa andras böcker för att få inspiration. Sånt tar också tid. Och sist men inte minst så måste jag erkänna att det också finns en viss prestationsångest som bidrar till att jag övertänker extra mycket när jag skriver och därmed jobbar mer långsamt. Debuten Flykt blev nominerad till Årets debut på Crimetime Awards 2023 och boken har fått ett otroligt fint mottagande. Så visst känner jag att uppföljaren har mycket att leva upp till.

Men faktum är ändå att det finns ett råmanus. Att det finns ett avtal. Så även om lanseringsdatum ännu inte är satt och det fortfarande är mycket jobb kvar – så har jag ändå fått bekräftat att det gick att skriva en bok. Igen! Och det ni – det är en fantastisk känsla!

Några tips inför att skriva fler böcker i en serie: 

  • Fundera redan nu över om du vill skriva en trilogi eller en lång serie med samma karaktärer. Det går också att köra en serie med olika karaktärer baserat på ett tema, som exempelvis en ort, eller ett ämne. 
  • Varje bok har en dramaturgisk kurva. Men faktum är att många serier också har en dramaturgisk kurva som sträcker sig över hela serien. Fundera därför över vad den röda tråden genom din serie är. Här är Star Wars-trilogierna ett fantastiskt exempel. Varje film har en egen berättelse. Samtidigt finns det en röd tråd genom varje trilogi och ännu en som spänner över hela serien. 
  • Om du ska följa samma karaktär genom serien – börja redan nu skissa på hur deras personliga utveckling ska ske. Det är också väldigt bra att dokumentera stora händelser och karaktärsutvecklingar för respektive karaktär utifrån olika områden. För du kommer inte att komma ihåg allt i huvudet och du kommer att behöva gå tillbaka och se vad du faktiskt skrev i förra, och förrförra boken. Exempel på trådar som är bra att hålla koll på är relationer, karriär, viktiga datum, historik som kan ha påverkan på berättelsen. 
  • Vet du att du ska skriva en serie? Plantera redan från början in små ledtrådar eller trådar som kanske verkar obetydliga när de läses i första boken, men som sedan visar sig vara viktiga detaljer eller till och med “aha-upplevelser” i kommande böcker.

// Emmy Walt

Lämna en kommentar