Exklusivt! Refuserad dikt!

Det går fort nu. Igår klämtade klockan för manus till En käftsmäll är också beröring. Den slutliga versionen av diktsamlingen – som många gånger har uppdaterats både till innehåll och disposition – är förhoppningsvis den bästa hittills. Det som från början bara var tänkt att bli en samling av det jag skrivit under åren, blev istället en konceptsamling med ett tema och till allra största delen nyskrivet material.

Den här texten var en av mina riktiga darlings. Men ni vet vad man ska göra med darlings…

Får jag lov att presentera, exklusivt för Debutantbloggen: en av de bästa dikter som inte kom med i En käftsmäll är också beröring!

 

KLUBBLAND

Det glittrar i djungeln i natt
av mareld och dansande demoner
ljuset och skuggorna
och värmen från längtande kroppar

Vackra gipsansikten festar
hämningslöst på gränsen till förintelse
Dansgolvspumpat hjärtflimmer och
tomteblossförälskelser

Vi brinner som vi bränner våra pengar
Vi kastar oss och dom på nattens eld
Dom guldglänsande dropparna bär drömmarna
längs spången mellan längtan och förtvivlan

Alla är för snygga
för att vi ska kunna se
Allt låter för mycket
för att vi ska kunna höra

Blickar glider runt
Är du lovande ikväll
Hela natten lovar nåt som inte blir
Viskningar och rop
dekadent och desperat
Det som skiner allra mest är kontrast och kontrafakt

Innerstaden är ett kinderägg
söt choklad på ytan och ett tomrum inuti
överraskningen lever aldrig upp till hypen

Vi låter gipset smälta
vi raglar, vi faller, närmare Gud till dig
vargtimme, gryning, gå hem eller gå utan
utlösning, tårar, whatever

Och det hade varit vackert
om det inte vore så hemskt

 

/Marcus

 

PS. Tog ni alla popreferenserna?

6 reaktioner på ”Exklusivt! Refuserad dikt!

    • Såja Loffe, det är nu bara gipsansiktena och de guldglänsande dropparna som är återvunna. Resten går väl möjligen i samma anda som visan ifråga, men är knappast något plagiat.

      Gilla

  1. Pingback: marcuspriftis.se » Blog Archive » Diktsamling lämnad!

  2. Men, varför kom inte denna med? Tyckte den var riktigt bra. Brukar inte läsa poesi och gilla det, men här fick jag (faktiskt) bilder i mitt huvud när jag läste, och känslor i mitt hjärta, och då blir det wow! från mig.

    Gilla

    • Tack! Den var en av mina favoriter som sagt, men den passade inte riktigt in i temat. Så den hamnar här istället, och det är väl inte det sämsta?

      Gilla

Lämna en kommentar