Verklighetens värde

Vägen till fiktionen går via verkligheten. För att skapa en trovärdig litterär värld måste våra ord övertyga läsaren att det vi beskriver skulle kunna vara sant. Erfarenheter från det verkliga livet är ovärderliga i byggandet av möjliga världar och verkligheter.

Påsklovets planerade resa till Barcelona var tänkt att vara både en minisemester med familjen och en möjlighet att samla intryck till förrådet för framtida skrivprojekt. Jag skulle insupa stämningar, spana in märkliga karaktärer och fotografera miljöer som skulle kunna utgöra kulisser i kommande berättelser.

Men istället för att tillbringa dagarna i Barcelona med sinnena på helspänn inför min omgivning tvingades jag vända mig inåt i mitt eget ömkliga tillstånd. Det som på väg ner hade varit en irriterande hosta hade vid tid för hemresan förvandlats till en lunginflammation. Den ihållande och alltmer intensiva hostan, i kombination med det försämrade allmäntillståndet, gjorde att Gaudís surrealistiska byggnader, myllret på Las Ramblas och de vackra miljöerna i Barri Gótico flöt förbi som i ett töcken. Jag såg, men utan att lägga märke till.

Det blev inte direkt en lyckad resa, sådan man föreställer sig den när man knappar in datumen och destinationen i resesajternas bokningssystem. Men ändå inte helt bortkastad. Istället för att ha fyllt på förrådet med arkitektoniska detaljer, kontinentala karaktärer och gastronomiska sensationer har jag istället berikats med nya insikter om sjukdomens natur, hostans grymhet och andningens mirakel.

Om ni någon gång i framtiden läser en skildring av lunginflammation av mig vet ni varifrån stoffet kommer. Likaså vet ni vad eventuella brister i beskrivningar av Barcelona beror på.

Nu får ni ursäkta mig, för jag ska gå och knapra antibiotika.

2 reaktioner på ”Verklighetens värde

Lämna en kommentar