Jenny Bäfving – lektör

När jag hade skrivit en bit i det manus som långt, långt, långt senare skulle bli antaget och få namnet Alltid du så undrade jag om det verkligen var något att ha. Jag kände mig absolut inte trygg i att låta någon kompis läsa, för jag var osäker på om jag skulle få en ärlig reaktion på mitt manus. Och så hörde jag talas om det här med lektör. Man kunde köpa en tjänst av någon som hade som jobb att läsa manus och tycka till. Det lät fantastiskt! Så det gjorde jag. Kollade runt lite bland skrivande vänner och insåg att Jenny Bäfving – henne skulle jag ha!

Dagen då Jennys utlåtande kom var jag väldigt nervös. Mailet kom på morgonen, på jobbet. Jag tänkte inte läsa det förrän jag kom hem men stor risk att jag kunde låta bli. Snabbt ögnade jag igenom och insåg att hmmm. Helt dåligt var det tydligen inte det där jag hade skrivit. Och så fick jag massor av bra feedback.

Foto: Madeleine Wettstein

Vad gör en lektör?

Läser ett manus och ger feeback till författaren om vad som fungerar bra, vad som fungerar dåligt och ger förslag på hur det kan bli bättre.

Berätta lite om din bakgrund.

Jag läste Medier och kommunikation i tre år och sedan en utbildning till tv- och filmmanusförfattare. Efter det har jag kunnat försörja mig hyfsat på att skriva olika typer av texter, under åren har det blivit allt från informationsfilmsmanus och läromedelstexter till veckotidningsföljetongar. Jag började ge kurser i skrivandets hantverk och i samband med lärarrollen kom jag in på det här med att ge respons på andras texter och och att handleda och att jag var ganska bra på det ;).

 Varför ska man anlita en lektör?

Det är bra med input. Att skriva ett helt manus är ett ensamt arbete och det är lätt att man blir hemmablind som författare och en utomstående kan hjälpa en att se vad som fungerar och vad som inte gör det.  Sedan finns det en poäng i att låta någon läsa och ha synpunkter som står helt oberoende från en själv, inte är en kompis eller partner utan som är objektiv och konstruktivt kritisk. Och så tror jag att många får en psykologisk push av hela grejen –  att anlita en lektör i arbetet när man suttit länge ensam och skrivit och bara har sitt inifrånperspektiv på texten kan bli ett bra inflöde av energi i hela processen, det gör att man känner förnyad inspiration och vill fortsätta driva projektet vidare – förhoppningsvis.

Hur väljer man lektör?

Jag skulle tro att alla lektörer har en hemsida, så man kan googla och orientera sig bland resultaten och ta kontakt för att komma överens om pris och villkor. Det är klart att det är bra om man kan gå på en rekommendation från någon man känner som säger att den här personen är bra.

Vad är svårast med att vara lektör?

För mig är det helt klart att formulera mina åsikter och intryck av manus så att det blir tydligt och konkret för den som läser, alltså för klienten. Att tycka att något inte fungerar är en sak men man måste kunna förmedla det i ord och visa på praktiska exempel i texten.

Vad är roligast med att vara lektör?

När jag känner att jag gett någon en ahaupplevelse som kommer att leda den personen framåt i arbetet med ett manus är det väldigt tillfredställande för mig. Och när jag känner att jag verkligen är med och arbetar för klientens utveckling som författare.  Och för min personliga del när jag läser och ganska snabbt ser vad som fallerar i manus och hur författaren skulle kunna åtgärda det – ofta är det något genomgående som att man byter berättarperspektiv mellan olika karaktärer mitt inne i scenen – och som hon eller han inte varit medveten om.

Har du någon gång känt att ett manus absolut kommer att bli antaget och det sedan blev det?

Nej, men det är för att branschen är så oförutsägbar och svåererövrad. Men självklart har jag tänkt att det här … måste ju bara …. om det finns någon rättvisa i världen.

Hur hanterar du manus som är av riktigt dålig kvalitet? (Om det händer).

Haha. Jag bara gör jobbet, men det kräver lite mer. Lite mer av förklaringar och insats från min sida för att man måste förklara saker som en mer erfaren skribent vetat om från början och kunnat styra undan från. Och man får försöka vara diplomatisk och konstruktiv i sin kritik hela tiden och inte göra klienten uppgiven eller defensiv. Att läsa någon annans text är trots allt ett förtroende man fått och – sett ur författarens synvinkel – det krävs ett visst mod att låta någon annan läsa.

Och hur är det, kan du nöjesläsa eller är lektörsglasögonen ständigt på?

Det är omöjligt att inte reagera när man läser en text, det sker helt omedvetet. Man läser och är engagerad i boken, samtidigt tänker en del av en nämen det här hade väl redaktören kunnat stryka, hela den här sidan, fy vad pratigt det blir, etc.  Så oreflekterad nöjesläsning blir det inte på samma sätt som förut.

Om du har ett manus som du vill gå vidare så kan jag varmt rekommendera att anlita en lektör, när jag anlitade Jenny kände jag precis så som hon beskriver här ovan – att många får förnyad inspiration. Jag blev supertaggad att fortsätta mitt projekt och det var ju inte jättedumt faktiskt.

7 reaktioner på ”Jenny Bäfving – lektör

  1. Pingback: Förlagens vägar äro outgrundliga… « Penna Och Bläckhorn

  2. Vad kul att läsa! Jag skickade mitt manus till en lektör i november och blev lovad feedback senast 29november. 6december kom ett mail med 20 one-liners och ett löfte om den riktiga feedbacken inom ett par dagar. Sedan dess har h*n inte ens svarat pa mina mail. Nu har jag mailat och skrivit att jag anser varat samarbete vara avbrutet pa dennes initiativ. Nu slickar jag mina sar och söker en ny lektör. Nagon som har tips? Jag vill verkligen anlita en lektör och jobba vidare med min text.

    Hälsningar,
    Linda

    Gilla

  3. Lektörer är ovärderliga. Efter en oändligt lång författarstart med omskrivningar, tappat självförtroende, refuseringar vände jag mig till Författarforum och anlitade en anonym redaktör. Anonymt i båda riktningar. Kostade några tusen men var värt varenda öre. Utan det redaktörsutlåtande på sex sidor jag fick hade jag idag inte kunnat kalla mig författare. De fyra böcker jag skrivit hade aldrig blivit skrivna. Eller utgivna.

    Gilla

  4. Pingback: Det här med lektör, är det bra? | Pernilla Alm

Lämna en kommentar