Enkät: karaktärsnamn

Den här veckan talar vi om karaktärsnamn. Det är läsarnas första möte med dina karaktärer på bokomslaget och i boktexten, det första penseldraget som sätter färg på din boks invånare. Så nog är det väl viktigt att välja rätt?

 Hannaprel

Hanna Höglund

Är det viktigt vad karaktärer heter i böcker, och har du något favoritnamn?
Det är jätteviktigt vad karaktärer heter i böcker är mitt initiala svar, men det beror kanske på genre. I samtida deckare spelar namnen en mindre roll än i historiska romaner och för mig är nog namnen viktigast i fantasy. Påhittade namn säger mycket om en påhittad värld.

Favoritnamn, hm… valfri karaktär ur Ronja Röverdotter (lyssna bara: Lovis! Mattis! Fjosok!). Annars svarar jag Aslan.

Lägger du stor vikt vid dina karaktärers namn, och hur gör du när du döper dina karaktärer?
I de feelgoodromaner som jag skrivit och som utspelar sig här och nu, har jag velat ha så vanliga namn som möjligt så att alla ska ha möjlighet att känna igen sig. I ungdomsserien däremot, som är portalfantasy, är namnen en stor del av världsbygget och symboler för de olika kulturerna i de olika länderna. Jag älskar att hitta på namn och är alltid i jakt på nya för man vet aldrig vem som kommer dyka upp härnäst. Viktiga karaktärer kan jag lägga massor med tid på för att hitta rätt känsla och oftast vet jag instinktivt vilken bokstav det börjar på, vilket gör det lättare att leta. Överlag är jag mycket stolt över namnen i serien.

Vad får du namnen ifrån, och har karaktärerna i din bok fått behålla sina namn?
En del namn hittar jag på ur eget huvud och många vet jag med en gång. Men till min serie på fyra böcker med ett persongalleri som är så stort att jag knappt törs räkna, behöver jag långt många fler namn än vad min fantasi räcker till. Då är namnsajter en fantastiskt tillgång. Jag vet vilken känsla jag vill ha och kan söka på keltiska, maoriska, arabiska namn osv, och sen leker jag med det jag hittar tills min egen version når ljuset.

Flera karaktärer i serien har bytt namn och en stackare har bytt namn hela fyra gånger. Nu kan jag däremot inte tänka mig att han någonsin skulle heta något annat. Men visst finns en oro inför att första delen går i tryck: namnen kommer att bli permanenta! Desto viktigare att inte förbise någon detalj under redigeringen.

 porträtt johannes1

Johannes Pinter

Är det viktigt vad karaktärer heter i böcker, och har du något favoritnamn?
Det är jätteviktigt vad karaktärer heter. Man kan säga väldigt mycket med en karaktärs namn. Jag skulle nästan vilja säga att ett karaktärsnamn är lika viktigt som personens utseende. Man kan ge karaktären vissa värden med ett namn som påminner om en redan befintlig karaktär i någon annan bok eller film som redan existerar. Man kan ge karaktären en känsla genom att ge den ett mjukt namn med många vokaler eller hårt med många konsonanter. Eller låta den heta något som är typiskt för ett visst land, och därmed ge den attribut som det landet är känt för. Och man kan även förstärka en karaktär genom att ge den ett kontrasterande namn som är personens raka motsats.
Sen är det förstås viktigt att läsaren och jag som författare har samma värdegrund och referensramar. Om inte så faller namnets underbyggnad, och det blir bara … ett namn. Och då är det viktigt att det är väl sammansatt och låter bra i sig självt.
Jag är förtjust i cool sounding names. Hercule Barfuss i ”Den vidunderliga kärlekens historia”. Gregor Samsa i ”Förvandlingen”. Randall Flagg i ”The Stand”. Ichabod Crane i ”Legend of Sleepy hollow”.

Lägger du stor vikt vid dina karaktärers namn, och hur gör du när du döper dina karaktärer?
Precis som med titlar brukar namn komma direkt, eller så sitter de väldigt långt inne. Ofta brukar jag sitta och laborera, och slår i namnsdagsböcker och surfa planlöst på namnwebbsidor, och även slå upp namn på Wikipedia för att se om det finns befintliga personer med det namnet som kan ge en extra dimension till min kille eller tjej. Förr eller senare hittar man något, man får bara inte ge sig. Det beror även på vad det är för typ av historia. Om den utspelas här och nu, idag, mitt i Sverige, och är en extremt realistisk historia, så passar det oftast bäst med ”vanliga” namn som folk i ens omgivning heter. Drar storyn åt det fantastiska, eller en annan tid och plats, så passar det bättre att ta mer extrema namn. Eller hitta på helt nya och unika namn.

Vad får du namnen ifrån, och har karaktärerna i din bok fått behålla sina namn?
Min huvudperson heter Valdemar Aurelius. Där sökte jag efter ett namn som var lite udda eftersom han har ett udda jobb, och som klingade lite av äldre tider, eftersom han axlat en syssla som härstammar från långt, långt tillbaka i tiden.
Kan man sin Edgar Allan Poe, en favoritförfattare, känner man igen namnet Valdemar – utan att man behöver dra några närmare slutsatser av lånet…
Efternamnet Aurelius har två förebilder: dels kommer det från den svenska släkten av präster och biskopar (vilket får representera den religiösa aspekten hos karaktären), dels från den romerska kejsaren Markus Aurelius (som får representera dess stridbara sida). Det klingar med rätt mått av auktoritet, vilket är viktigt.
Förnamnet kom i princip direkt, men det tog ett tag innan jag hittade hans efternamn. Jag visste ungefär hur namnet skulle klinga, att det skulle kännas gammalt, och att det av någon anledning skulle sluta på –ius. Jag testade till exempel Gregorius, Beronius och Gothus innan jag hittade rätt.

porträtt åsa1

Åsa Asptjärn

Är det viktigt vad karaktärer heter i böcker, och har du något favoritnamn?
I just den här boken var namnet oerhört viktigt. Från början hette boken ”Emanuel Kents filosofi” med referens till filosofen Immanuel Kant. Jag skulle säga att min lek med huvudkaraktärens namn är upprinnelsen till hela historien. Det skulle inte ha blivit den här boken annars.

Lägger du stor vikt vid dina karaktärers namn, och hur gör du när du döper dina karaktärer?
När de gäller övriga karaktärer så har namnen inte varit lika självklara. Jag tänker inte så att ett visst namn ska symbolisera speciella egenskaper hos karaktären för så är det ju sällan i verkligheten. Man heter vad man heter liksom och sedan fyller man själv sitt namn med mening genom att vara den man är. Men de viktigaste karaktärerna har fått namn som jag tycker om. Mindre framträdande karaktärer har fått namn genom att jag oromantiskt nog har bläddrat i fotokataloger för att få koll på vad ungar heter nuförtiden.

Vad får du namnen ifrån, och har karaktärerna i din bok fått behålla sina namn?
Jag kommer inte vidare i historien om karaktären inte har ett namn, de kan inte heta B.Då får jag bara hitta på något. Däremot är jag inte särskilt sentimental med att byta om det behövs. Vid redigeringen märkte jag att två karaktärer (små i sammanhanget) fått samma namn men med olika stavning och det är ju inte så lyckat.

 porträtt oskar1

Oskar Edvinsson

Är det viktigt vad karaktärer heter i böcker, och har du något favoritnamn?
Ja, det är viktigt, men väldigt svårt att få till på ett bra sätt. Risken är alltid att en läsare har en relation till ett namn som inte jag har, och blir färgad av denna relation under läsningen. Detta är ju omöjligt att komma åt, men då även jag naturligtvis har relationer till många namn så har jag försökt välja namn som jag inte har någon relation till, för att därmed undvika att färgas av den person som jag förknippar namnet med.
När det gäller favoritnamn så har jag inget, däremot en kategori av namn som hör ihop med ovan, nämligen påhittade namn. Med ett påhittat namn börjar man från noll på något sätt, det blir en tydlig start för ett komplett skapande av en karaktär. 

Lägger du stor vikt vid dina karaktärers namn, och hur gör du när du döper dina karaktärer?
Ja, relativt stor vikt. Återigen handlar det om en relation till namnet som inte får kännas fel när man spinner vidare på karaktären. Dessutom finns det någon form av konsensus när det gäller vissa namn. Om jag till exempel vill beskriva en lite grå och alldaglig gubbe, så funkar inte ett namn som inte användes för 60-70 år sedan, utan snarare Bertil eller Rune.

Vad får du namnen ifrån, och har karaktärerna i din bok fått behålla sina namn?
Vanliga namn finns ju bara där, så olika förslag får ältas fram och tillbaka tills det känns rätt. Påhittade namn är klurigare, de bör till exempel inte rimma på något olämpligt eller vara omöjliga att uttala. I Klubb Hjärta finns ett påhittat namn som är ett anagram, men mer säger jag inte.

porträtt anna1

Anna Lönnqvist

Är det viktigt vad karaktärer heter i böcker, och har du något favoritnamn?
Jag tycker att det är viktigt att namnet passar personligheten. När läsaren ser karaktären framför sig ska de inte haka upp sig på att namnet känns fel. Men om du skriver samtida skönlitteratur som jag, tror jag inte karaktärernas namn spelar lika stor roll som när du skriver exempelvis fantasy. Jag har inget favoritnamn, fastnar snarare för karaktärers personlighet.

Lägger du stor vikt vid dina karaktärers namn, och hur gör du när du döper dina karaktärer?
Som jag skrev ovan, ska namnet passa personen, det ska kännas rätt i magen. Sedan måste namnet även stämma med hur gammal personen är. Vissa namn är tidlösa, medan andra går i generationer och återkommer med regelbundna intervall. När jag väljer namn undersöker jag också om det har någon speciell betydelse, som jag tycker passar min karaktär.

Vad får du namnen ifrån, och har karaktärerna i din bok fått behålla sina namn?
Ja, mina tre huvudkaraktärer, Susanna, Philip och David, har fått behålla sina namn. Min huvudperson Susanna var bara en Susanna för mig. När jag ser en Susanna framför mig tänker jag mig en kvinna mitt i livet som lever ett stabilt och tryggt liv. Som i grunden utstrålar en slags urmoderlighet. Philip betyder ”den starke” och passar antagonisten i min roman bra. Han är både stark, dryg och ganska otäck … David betyder ”den älskade” och han är snäll, omtänksam och omtyckt!

7 reaktioner på ”Enkät: karaktärsnamn

  1. Pingback: Möt Emmanuel Kent | enligt O

  2. Namn är både viktigt och svårt känner jag. När jag skulle skriva första utkastet till min ”trollsaga” (som jag kallar den då jag inte har titeln helt klar än) så fanns de bara där. Jag vaknade upp på morgonen och då hade huvudkaraktären själv talat om för mig vad hon hette. En mycket underlig känsla faktiskt.
    Något jag saknar är den gamla hederliga telefonkatalogen. Där kunde man bläddra runt i lugn och ro och få inspiration till namn – både vanliga och lite mer ovanliga 😛

    Gilla

    • Vilka snälla karaktärer du har som berättar sina namn för dig, önskar att mina karaktärer kunde vara lika medgörliga 🙂 Och jo, namnlistor (i vilken form som helst) brukar vara en ett bra sätt att hitta namn, man har ju inte så många namn lagrade i närminnet att man kan sitta och bläddra hur mycket som helst…

      Gilla

    • Ja Aslan, det är fint det. Mjukt men mäktigt. Dottern valde mellan Alsan och Mattis till kaninungen i förra året. Mattis vann. Jag är inte ledsen för det: det var ju ett val mellan två litterära namn! Kan inte bli bättre.

      Gilla

Lämna en kommentar